25.2 C
Sibiu
luni, aprilie 21, 2025

Mocăniţa de pe Valea Hârtibaciului are propria sărbătoare, la 105 ani de la înfiinţare

Cele mai citite

Afis Zilele Mocanitei 2015La finele acestei săptămâni (26-27 septembrie) se împlinesc 105 ani de la inaugurarea căii ferate Sibiu-Agnita. Cu această ocazie, Mocănița de pe Valea Hârtibaciului va avea o sărbătoare a ei. Evenimentul din acest an își propune să fie primul dintr-un șir anual și presupune închirierea unei locomotive cu aburi și folosirea acesteia, împreună cu un vagon de călători, pe cei 3,5 km de linie care au devenit funcționali datorită eforturilor depuse de voluntarii din cadrul Asociației Prietenii Mocăniței, înființată în 2009 cu scopul de a conserva și restaura calea ferată îngustă Sibiu-Agnita.

Tronsonul de cale ferată ales a fost folosit până în prezent pentru plimbări turistice cu drezine (vehicule feroviare ușoare construite artizanal), peisajul fiind unul de poveste, însă acesta nu era în parametri necesari ca să suporte greutatea unei locomotive cu abur. Pentru a readuce Mocănița pe șine a fost necesară înlocuirea a numeroase traverse din lemn, completarea elementelor metalice de prindere (eclise, buloane, tirfoane, crampoane) și reparația a două poduri metalice și a sahtului de inspecție din gara Cornățel.

Au fost construite la Agnita două rampe (acolo se află vagonul) și la Cornățel pentru încărcarea/descărcarea materialului rulant, aceasta fiind o soluție mult mai ieftină decât folosirea unei macarale. Majoritatea lucrărilor au fost executate de voluntarii asociației, care au avut acțiuni săptămânale încă de la începutul lunii martie, iar în ultima perioadă chiar zilnice. În luna iunie a fost organizată și o tabără de lucru la care au participat experți feroviari din Marea Britanie și voluntari din Germania.

Astfel, sâmbătă dimineața va avea loc o recepție la care vor participa mai multe oficialități, reprezentanți ai autorităților locale și județene, Ambasadorul Marii Britanii la București, Consiliul Director al FEDECRAIL (Federația Europeană a Muzeelor Feroviare si Căilor Ferate Turistice) și reprezentanți ai Ministerului Transporturilor și instituțiilor subordonate.

Consiliul director al FEDECRAIL a decis să-și organizeze ședința anuală în aceeași perioadă la Sibiu pentru a-și arăta susținerea față de proiectul de restaurare a căii ferate Sibiu-Agnita și suportul pe care îl acordă voluntarilor locali.

Organizatorii spun că evenimentul are valoare națională și internațională prin implicarea mai multor instituții și asociații din țară și din străinătate, și va contribui în primul rând la repornirea mocăniței în scop turistic. Va dovedi că se poate și că există cerere turistică în acest sens, va dovedi hârtibăcenilor că mocănița le poate crește nivelul de trai prin aportul financiar adus de turiști, în același timp oferindu-le o modalitate de relaxare și, mai important, un sentiment de mândrie și apartenență locală.

Trenul cu aburi va circula pe o distanță de 7 km dus-întors, cu plecare din stația Cornățel către halta Hosman la interval de o oră, sâmbătă începând cu ora 10 până la ora 17, respectiv duminică de la ora 9 până la ora 14.

A fost pregătită o expoziție foto în clădirea turnului de apă din gara Cornățel, iar amatorii de cultură sunt invitați să ia parte și la evenimentele conexe organizate sâmbătă, Transilvanian Brunch la Ferma Școală Cornățel la ora 11, respectiv Târgul Meșteșugăresc și Ziua Morii la Hosman, începând tot cu ora 11, pentru care organizatorii acestora pun la dispoziție transferul cu căruțe de la punctul terminus al mocăniței până la Moara Veche din Hosman.

Evenimentul Zilele Mocăniței 2015 este posibil datorită ajutorului financiar al Consiliului Județean Sibiu, Fundației Keep Giving, Schenker Romtrans, Fundației Comunitare Sibiu, Pentalog și Knud Ve Erin, dar și al numeroșilor oameni inimoși care și-au dorit foarte mult să revadă Mocănița la Sibiu.

Povestea mocăniţei de pe Valea Hârtibaciului

A început în jurul anului 1895, când Societatea Căilor Ferate Locale Sighişoara-Sibiu a început să construiască linia, de la Sighişoara. În ciuda numeroaselor inundaţii, constructorii reuşesc să realizeze cei 48 km până la Agnita în anul 1898. În 1910, linia a fost prelungită cu încă 62 km, până la Sibiu, tot atunci fiind dată în folosinţă și ramura Cornăţel – Vurpăr, la insistenţa comunităţii locale. Astfel, cu cei 123 km ai săi, mocănița Sighișoara-Agnita-Sibiu avea să fie la acel moment cea mai lungă cale ferată îngustă de pe teritoriul actual al României.

Mocăniţa şi-a încetat existenţa în anul 2001, singura pereche de trenuri mixte pe zi fiind retrasă din cauza lipsei fondurilor pentru întreţinerea locomotivelor.

Publicitate
Ultimele știri

Fetiță de 7 ani, acroșată de o mașină în apropierea Grădinii Zoologice din Sibiu

O fetiță în vârstă de 7 ani a fost rănită, luni, în urma unui accident rutier, pe Calea Dumbrăvii,...

Publicitate

spot_img

Știri pe același subiect