2.9 C
Sibiu
sâmbătă, noiembrie 30, 2024

Icoana ca o Duminică… (Ioan 1.43-51)

Cele mai citite

Duminica aceasta prăznuim și Icoana și Întruparea și Duminica drept timp al odihnirii Lui Dumnezeu prin Înviere în mijlocul nostru. Pentru cei care comentează împotriva icoanei nici un argument nu poate fi acceptat. Logica creșterii în credință obligă la acceptarea refuzului celui care nu înțelege, uneori chiar din negrija personală, prin necunoaștere ori prin nerecunoaștere a stimulilor de logică pe care îi ai dinaintea ta. Icoana are în ea această stimulantă logică a cunoașterii lui Dumnezeu prin Prezență. Irineu al Lyonului (130- 200 d.Hr) consemnează remarcabil acest adevăr în lucrarea sa Împotriva Ereziilor (5.8.2): „Mai întâi a fost nevoie ca omul să fie creat; Și fiind creat, să crească; Și odată crescut, să devină adult; Și devenit adult, să se înmulțească; Și înmulțindu-se, să se întărească; Și întărindu-se, să fie slăvit; Și fiind slăvit, să Îl vadă pe Stăpânul său; Pentru că Dumnezeu urmează să fie văzut, iar vederea lui Dumnezeu aduce nestricăciunea, iar nestricăciunea îl aduce pe om aproape de Dumnezeu (Cf. Înțelepciunea lui Solomon, 6.19)”. Ce ne spune el ține de pedagogia amplă a mântuirii care nu, nu e un punct al siguranței personale (exprimat prin cuvintele: da, sunt mântuit!) ci un efort continuu, plecând dinspre mântuirea obiectivă spre asumarea subiectivă- prin har și fapte bune, în cea mai simplă dintre ecuațiile vieții noastre- a darului celui mare al Crucii și Învierii Mântuitorului. Pentru această logică avem aici, la început de Post, propusă icoana ca simbol al logicii mântuirii, ca Prezență care încurajează mântuirea. În icoană, chip al posibilității omului de a prinde în materie Chipul Slavei lui Dumnezeu, vorbim, dacă vreți, despre un „materialism creștin” după cuvântul unuia dintre teologii de-acum, Andrew Louth, care consemnează cu simplitate, în linia deschisă cu secole înainte de Sf. Ioan Damaschin: „Materia este creația lui Dumnezeu; ea nu trebuie disprețuită, este prețioasă și este capabilă să ne dezvăluie puterea creativă a lui Dumnezeu, care a zidit-o . Numai pentru că suntem ființe materiale putem să ne împărtășim de Dumnezeu în Euharistie, un privilegiu de care nu se pot bucura ființele pur spirituale precum îngerii. Pe baza acestui fapt Sf. Ioan Damaschinul a susținut chiar că noi, oamenii, putem fi considerați a fi mai presus de îngeri, căci suntem capabili să ne împărtășim de Dumnezeu în chip mai bogat decât aceștia…” (în vol. Introducere în Teologia Ortodoxă, Doxologia, 2014, pp. 182-183). De aceea, în raport cu orice imagine din lume, Icoana este Duminica oricăreia. În raport cu orice reprezentare din lume, Icoana este Duminica oricăreia dintre ele. Punct de Prezență și Nădejde.
 
 

Publicitate
Ultimele știri

ULTIMA ORĂ/FOTO: Pericol extrem de Valea Oltului. Cad stânci de pe versanți, un TIR a fost lovit

UPDATE: "În urma fenomenelor meteorologice din această perioadă mai pot avea loc alunecări de pietre, arbori sau grohotiș în...

Publicitate

spot_img

Știri pe același subiect