13.3 C
Sibiu
vineri, martie 29, 2024

Tânăr pilot: Atracţia acestui job este că poţi vedea soarele, chiar dacă pe pâmânt este înnorat, plouă sau ninge

Cele mai citite

Cosmin Puşcaş este un tânăr sibian pasionat de aviaţie care a obţinut în 2013 brevetul de pilot de avion ultraușor şi a decis în acel moment că nu vrea să se oprească aici. Vrea să devină pilot de linie la o companie aeriană mare şi studiază acum în Lituania pentru a-şi îndeplini visul. Peste 15 ani se vede comandant de aeronavă şi ar prefera să lucreze pentru o firma românească.
Dintotdeauna, lui Cosmin Puşcaş i-a plăcut tehnica. A fost pasionat de Star Wars încă de la 8-9 ani, perioadă în care desena planurile unor nave spaţiale pentru a se distra. Cam în acea perioadă a avut primul contact cu un avion, când a mers în Irlanda.
“Împreună cu familia am zburat de la Târgu Mureş la Budapesta cu o companie care, din păcate, astăzi nu mai există: Malev ( Boeing 737-600 ). Am rămas impresionat de aterizare, deoarece ceaţa era foarte deasă, nu se vedea vârful aripii şi totuşi aterizarea a fost perfectă. De la Budapesta la Dublin am zburat cu o companie low cost, deja mă simţeam atras din ce în ce mai mult de acest domeniu de activitate. Întors acasă, am început să mă documentez despre aterizările cu minim de vizibilitate. Pot spune că, din acel moment, am fost captivat 100% de aviaţie şi tot ce ţine de ea”, povesteşte Cosmin.
Ca orice pasionat de aviaţie, primul contact cu zborul l-a luat prin intermediul unui simulator de zbor. Peste 2000 de ore a “zburat” cu ajutorul acestui simulator. Totul a fost însă mult timp un hobby, iar viaţa sa şi-a urmat cursul. A terminat un liceu cu profil tehnic în Sibiu, apoi Facultatea de Inginerie. La un moment dat, a aflat că ar putea deveni pilot la Aeroclubul României. S-a înscris la cursurile de pilot de aeronavă ultraușoara (ULM), care sunt gratuite pentru tinerii cu vârstă sub 23 de ani. Şase luni a durat pregătirea teoretică, dar apoi a ajuns să zboare.
12185725_890434364378004_1057906096_o
“Prima experienţă de zbor se întâmpla undeva pe la sfârşitul lunii august 2013. Pentru prima oară eram eu, manşa avionului, maneta de gaze (acceleraţia), infinitul albastru al cerului şi, desigur, instructorul meu. Se face un zbor de control cu instructorul, acesta urmând să coboare din aeronavă după două ture de pistă şi să te lase singur. Instructorul meu a coborât din aeronavă după cele două ture şi mi-a dat permisiunea de decolare. Nu am avut timp să realizez ce se întâmplă cu adevărat, sau mai bine zis, să trăiesc momentul, dar după ce am ridicat roţile de pe pământ, primul gând a fost „wow, sunt în aer…oare pot să aterizez singur?. După prima aterizare reuşită a fost euforie totală şi am primit botezul”, îşi aminteşte Cosmin.
Botezul la piloţi înseamnă să fie aruncaţi pe un pat de mărăcini, colegii urându-le: “Asta să fie singura ta aterizare eşuată!”. “Te alegi cu câteva zgârieturi, dar nu mai contează, ştiind că eşti un zburător! Am obţinut brevetul de pilot de avion ultraușor în 2013 şi am ştiut că nu vreau să mă opresc acolo, aşa că m-am înscris la cursul de Pilot Privat (licenţă PPL). În noiembrie 2014 m-am brevetat şi am zburat pe un avion mai rapid, şi anume o Socata Tobago TB-10”, mai povesteşte Cosmin.
Şi-a dat seama că nici asta nu-i ajunge şi că vrea mai mult. Mai mult, în cazul său, înseamnă pilot de linie – adică pilot care transportă persone sau marfă pe liniile aeriene comerciale. Ca să-şi împlinească visul, părinţii săi au făcut eforturi financiare şi l-au înscris la Baltic Aviation Academy, o instituţie celebră din Lituania, care are o tradiţie îndelungată în pregătirea teoretică şi practică a piloţilor de linie.
A fost admis în acest an şi, în următorii doi ani va învăţa acolo cum să devină un bun pilot de linie.
“Încă din prima zi mi-am dat seama că a fost cea mai bună alegere pe care am făcut-o. De ce? Pentru că aceşti oameni sunt adevăraţi iubitori de aviaţie, ei trăiesc şi respiră aviaţie. Nu simt că sunt într-o instituţie, ci mai mult mă simt că acasă, pentru că noi suntem o familie de iubitori de aviaţie”, explică Cosmin..
Pilot cu zeci de ore de zbor la activ, Cosmin Puşcaş spune că îţi trebuie nişte calităţi speciale pentru a putea face această meserie.
“Nu toate persoanele sunt făcute pentru a fi piloţi. Am cunoscut persoane care iubesc aviaţia, dar care, din păcate, nu au simţul practic al acestei îndeletniciri. Pentru a fi un bun pilot, trebuie să ai anumite puncte forte: trebuie să iubeşti aviaţia, să dai dovadă de seriozitate, punctualitate şi, cel mai important, să iei decizii corecte în condiţii de stres, presiune şi să nu te laşi influenţat de elementele din mediul înconjurător, doar de cunoştinţele şi aptitudinile tale. Pentru mine personal, atracţia cea mai mare a acestui job, este faptul că poţi vedea soarele chiar dacă pe pământ este înnorat, plouă sau ninge, după aceea urmează şi partea financiară, desigur”, afirmă tanătul pilot.
Întrebat ce cred prietenii şi familia despre visul său de a devei pilot de linie, Cosmin spune că prietenii s-au obişnuit, iar familia a învăţat să-l susţină.
“Mama mea nu a fost mereu de acord cu planurile mele de viitor, dar, în scurt timp, şi-a dat seama că dorinţa mea de a fi pilot este mai puternică ca dorinţa ei de a face altceva. Peste 15 ani mă văd căpitan de aeronavă la o companie aeriană din România (preferabil). În acest domeniu competiţia la angajare este foarte mare şi locurile de muncă destul de puţine. Că să ai o şansă, trebuie să demonstrezi că eşti cel mai bun”, mai spune Cosmin.
În viaţa personală speră să găsească la un moment dat o femeie care să-i înţeleagă pasiunea şi să poată îmbina pilotajul şi viaţa de familie, dar spune că există chiar glume între piloţi în legătură cu eşecul relaţiilor personale.
“Noi, piloţii, mereu glumim pe tema asta: avem un „sindrom”, mereu spunem că suntem predispuşi la „airline induced divorce syndrome”. Sper să îmi găsesc pe cineva care să înţeleagă ce înseamnă meseria de pilot, mai mult în aer decât acasă şi foarte puţine sărbători împreună cu familia”, explică Cosmin.
Deocamdată însă este concentrat pe realizarea visului său, acela de a se afla la manşa unui avion mare.

Articolul precedent
Articolul următor
spot_img
spot_img
Ultimele știri

FOTO: Copaci transplantați de pe o stradă din Sibiu. Artera a intrat în lucrări de modernizare

Lucrările de modernizare a străzii Marburg din cartierul Tineretului au început, anunță municipalitatea sibiană.Acestea includ relocarea rețelelor de utilități,...
spot_img
Shortcode field is empty!

Știri pe același subiect