Adolescenții din Centrele de plasament „Gulliver” și „Tavi Bucur” sunt învățați în această perioadă cum să își îmbunătățească competențele sociale, profesionale, dar și cum să își dezvolte creativitatea și să fie pregătiți pentru alegerea unei cariere. Atelierele interactive se desfășoară prin intermediul proiectului „Pregătit pentru mâine”, derulat de Asociația ReGenerația și Direcția Generală de Asistență Socială și Proiecția Copilului. Despre importanța educației non-formale în rândul tinerilor ce provin din categorii defavorizate ne vorbește Aura Serea, manager Asociația ReGenerația.
Ați alergat la semimaratonul umanitar organizat la Sibiu în luna mai ca să strângeți banii necesari pentru a veni în sprijinul tinerilor din centrele de plasament. De ce ați considerat că are o importanță esențială acest proiect?
Trăsătura principală a acestui proiect este accesibilitatea. Considerăm că accesul la educație non-formală este esențial pentru toți copiii și adolescenții, prin acest proiect ne propunem doar să ajungem și la acei copii care au poate mai puțină expunere la astfel de oportunități. Și este important să oferim câtor mai mulți copii posibilitatea să experimenteze acest fel de învățare.
Au susținut sibienii proiectul așa cum v-ați dorit?
Din păcate, cauza noastră a fost susținută mai degrabă de către prieteni și cunoscuți apropiați decât de sibianul de rând. Nu am reușit să ajungem la ei, poate și pentru că educația, de orice fel ar fi ea, nu are efecte imediate, așa că oamenii nu reacționează foarte prompt. Efectele se văd pe termen lung, când e prea târziu să mai schimbăm ceva, și ne plângem doar. Noi considerăm însă că și asta e o chestiune de obișnuință și educare a societății civile, în timp, vom ajunge cu toții să contribuim la una sau mai multe cauze care în final aduc beneficii pentru toată lumea.
Practic, vor fi abordate 3 teme pe parcursul întâlnirilor. Prietenie și anturaj, laborator de creativitate si dialog despre carieră. Pe ce pun accentul și cum se desfășoară?
Din păcate a trebuit să alegem dintr-o curriculă mult mai vastă și am ales aceste trei subiecte pentru că le vedem interconectate. Ele abordează competențe sociale esențiale, prin componenta de prietenie și anturaj, competențe profesionale prin atelierul de creativitate și competențe de viață prin combinarea celor două într-un atelier despre carieră. Atelierele sunt interactive, bazate pe exerciții practice, care folosesc metode bazate pe joc. Spre exemplu, în Laborator de creativitate vom aborda subiectul din perspectiva practica: unde putem găsi în exemple comune, de pe stradă, manifestarea creativității. Copiii vor avea la dispoziție materiale din cele mai diverse pentru a crea ceva unic în care își vor pune creativitatea la lucru: desen, design vestimentar, clipuri publicitare, anunțuri publicitare, inventarea de produse noi, articole de presă sau jocuri și jucării noi.
Săptămâna aceasta au avut loc primele întâlniri cu adolescenții celor două centre de plasament. Cum i-ați perceput, cum au reacționat, sunt interesați de mesajele transmise?
Copiii sunt extraordinari, deschiși, curioși, participativi. Din păcate proiectul acesta este destul de mic și tot ce reușim să facem este să zgâriem suprafața, să le arătăm că există și altceva valoros de învățat dincolo de școală. Să zicem că interesul lor este mai degrabă la nivelul atenției pe care o primesc și cred ca abia de la al 3lea, al 4lea atelier vom reusi să iîi focusăm pe subiecte si nu pe atelierele în sine.
Proiectul face parte din programul de educație non-formală EduAttica. Ce alte proiecte mai fac parte din program si cui se adreseaza?
Programul EduAttica este un program care se adresează tuturor copiilor și am început cu vârsta de liceu. Este un program care va reîncepe în toamnă cu un format nou și, sperăm, mai atrăgător pentru participanți. Practic, proiectul “Pregătit pentru mâine” are același scop ca și programul mare, cu singura deosebire că se adresează copiilor instituționalizați.
Cum apreciați interesul publicului sibian față de acest tip de activități?
Mi-ar plăcea ca lumea să fie mai interesată de ce se poate face în aria educației de către fiecare dintre noi. Când aud sau citesc de astfel de exemple, probabil de cele mai multe ori laudă inițiativa, însă mi-ar plăcea să meargă mai departe, să ia parte la această mișcare, pentru că educația non-formală e accesibilă oricui este dispus să citească și să aplice metodele. Cred că dacă fiecare părinte, fiecare bunic, fiecare student, fiecare angajat, ar fi mai proactivi în relație cu învățarea și dezvoltarea personală, astfel de activități ar fi mai larg răspândite și evident impactul lor ar fi mai mare și cu efecte benefice pe termen lung.
Ce rol credeti că va juca educația non-formală si dezvoltarea personală în devenirea viitorilor tineri?
După cum spuneam mai devreme, educația non-formală poate avea un rol esențial, aduce practic componenta aplicabilă peste teoria care stă la baza sistemului nostru educațional. Cu cât se răspândește mai mult și se întâmplă mai des, cu atât vom avea mai repede copii sau tineri mai pregătiți de viață, mai responsabili, cetățeni de bază pentru o țară care să crească.