ANPC acuză ING Bank de nerespectarea prevederilor Ordonanței de Urgență 50/2010 privind transparența costurilor contractelor de credit.
Protecția Consumatorilor reclamă aplicarea unei duble marje de dobândă, care ar fi crescut costurile suportate de clienți.
Deși ANPC a dispus eliminarea unei marje și returnarea sumelor percepute, ING a obținut suspendarea acestor măsuri, până la judecarea pe fond a litighiului, invocând dificultăți operaționale și financiare.
În urma unui control derulat între iulie și septembrie 2024, ANPC a constatat că ING a aplicat, începând cu 2010, o formulă de calcul a dobânzii care includea două marje – una inițială și una suplimentară – în combinație cu indicatorii EURIBOR sau ROBOR.
Acest lucru, susține ANPC, a condus la costuri suplimentare pentru clienți, măsura fiind considerată ilegală de către autoritate.
ANPC a dispus eliminarea marjei suplimentare și restituirea sumelor încasate nejustificat către cei aproximativ 90.000 de clienți afectați, inclusiv actualizarea lor.
Banca a contestat însă decizia ANPC și a cerut Judecătoriei Sectorului 1 suspendarea măsurilor de remediere. Judecătorii au admis cererea ING, iar ANPC a atacat decizia la Tribunalul București.
„ING a susținut că implementarea măsurilor impuse de ANPC ar necesita un efort logistic și financiar imens.
Recalcularea dobânzilor pentru cele aproape 90.000 de contracte de credit, dintre care 3.750 sunt încă active, ar presupune aproximativ 291.000 de ore de lucru, un cost estimat de 22,4 milioane de lei și implicarea a 185 de angajați suplimentari.
Mai mult, banca a argumentat că modificarea contractelor înainte de soluționarea litigiului ar fi ireversibilă, riscând pierderi financiare și de imagine”, scrie profit.ro.
„În perioada iulie 2023 – septembrie 2024, ANPC a desfășurat un control tematic în cazul mai multor bănci, cu privire la respectarea de către institutiile financiar- bancare a prevederilor legale privind protecția consumatorilor, până la data intrării în vigoare a OUG nr. 50/2010.
Urmare a finalizării acestui control tematic, în ce privește ING Bank, în cursul lunii septembrie a acestui an, ANPC a dispus anumite măsuri de remediere.
Având în vedere nelegalitatea măsurilor de remediere dispuse de ANPC, ING Bank a atacat procesul verbal emis de către ANPC cu plângere contravențională în instanță și de asemenea a solicitat suspendarea efectelor măsurilor dispuse de ANPC pe calea ordonanței presedintiale, care a fost soluționată în favoarea băncii noastre.
Instanța de judecată a dispus suspendarea efectelor procesului-verbal de contravenție printr-o hotărâre executorie, obligatorie pentru ANPC. În consecință, nu va fi operată nici o modificare a contractelor de credit în derulare până la soluționarea definitivă în instanță a plângerii contravenționale inițiate de banca noastră.
ING Bank a respectat și respectă întocmai prevederile legale, transparența și integritatea fiind valori fundamentale ale instituției noastre, fapt atestat și de absența oricăror procese colective împotriva noastră și de numărul foarte redus de litigii în raport cu activitatea noastră.
Modalitatea de implementare a OUG 50/2010 este conformă cu prevederile legale și nu a adus nici un prejudiciu clienților, dobânda aplicabilă contractelor în vigoare la acel moment în timp nefiind majorată.
Menționăm faptul că acest control al ANPC asupra instituțiilor financiar-bancare este al doilea control tematic demarat de către ANPC în sectorul bancar în cursul anului 2023, primul fiind cel care a privit calculul anuitatilor de către bănci și care face obiectul mai multor litigii pe rolul instanțelor de judecată, în mare parte soluționate deja favorabil pentru bănci, inclusiv pentru ING Bank”, a transmis ING în cursul zilei de miercuri.