Când ne gândim la produs local, de cele mai multe ori avem în minte ceva palpabil: o bijuterie, mobilă, ceva de mâncat sau de îmbrăcat. Dar Sibiul are foarte multe de oferit și în domeniul tehnologiei informației. Un Produs în Sibiu de genul acesta este Papervee, software destinat digitalizării departamentelor de Resurse Umane.
Papervee este creația unei echipe tinere. Claudiu Bozdoghină, István Domokos și Alexandru Măereanu au pornit pe drumul antreprenoriatului în 2017, după absolvirea facultății. Claudiu și István au fost colegi, la Facultatea de Științe Economice. Prietenul lor, Alex, a terminat Facultatea de Informatică și Calculatoare.
Inițial au deschis o agenție de marketing, care continuă și astăzi să ofere servicii în acest domeniu. Au luat decizia de a dezvolta un produs propriu atunci când au simțit ei înșiși nevoia unei soluții digitale pentru partea de resurse umane. Ce au găsit pe piața internațională era modern și atractiv, dar prea costisitor. Produsele similare din România aveau un cost mediu sau scăzut, dar le-au părut oarecum rudimentare. În 2021 au început dezvoltarea software-ului și, în noiembrie 2022 au reușit să lanseze produsul pe piață, în prima formă.
Alex își aduce aminte: „Am zis că este o oportunitate în piață. Să intrăm cu ceva puternic, cu ceva modern, cu inteligență artificială, cu metode noi de pontaj, pe care nu le vedeam la competitorii noștri. Am pornit cu o mică parte de funcționalități, față de ce este Papervee astăzi. Dar a fost un mod bun de a ajunge în piață, să ni se valideze ideea”.
Papervee oferă companiilor soluții de a scăpa de „povara hârtiei”
Când au ales denumirea s-au gândit că vor să elimine cât mai multe dintre hârtiile folosite de un departament de Resurse Umane. „Am ajuns la acest nume de la Paper, hârtie, ne spune Claudiu. Plecând de la faptul că încercăm să digitalizăm, astfel încât cea mai mare parte din documente să fie generate și folosite în format digital. Vee este exclamația, de la Uiii, de la bucurie! De la faptul că scapi de povara hârtiei, a dosarului cu șină, să zicem.”
Produsul lor este potrivit oricărei afaceri din România. Nu există o limită minimă sau maximă privind numărul de angajați. Lucrează și cu firme mici, sub cinci angajați și cu companii mari, ce au sute de oameni. Tratează cu aceeași seriozitate și oferă același suport, indiferent de mărimea companiei. Au clienți din Sibiu, dar mare parte sunt din alte orașe ale țării.
István Domokos: „Este mai mare cererea de digitalizare din extrema de vest, respectiv București. De acolo vin cei mai mulți clienți. Fiind o soluție cloud, nu avem limite de zonă sau cât de departe putem ajunge. Lucrăm inclusiv pe partea de educare a publicului țintă, să demonstrăm companiilor, poate mai conservatoare, mai tradiționale, că într-adevăr merită să digitalizezi partea aceasta de resurse umane”.
S-au adaptat permanent la cerințele pieții, la solicitările clienților, în funcție de specificiul activității fiecăruia. Din cele spuse de Alex, ”Prima dată am construit soluția cu afacerea noastră în minte. După aceea, ajungând în piață, am înțeles că, în domeniul construcțiilor, spre exemplu, este nevoie de geolocație pentru pontaj.
Cred că așa am crescut până aici, ascultând feed-back-ul clienților, ascultându-le nevoile. Cele comune le-am implementat la nivel general, încât să poată fi folosite de orice companie. Implementăm și funcționalități personalizate, pentru unii dintre ei. Dar, și acestea ajung să fie pentru toată lumea. Toți clienții au ultimele versiuni.”
Produsul lor folosește și inteligența artificială pentru anumite componente
Prima variantă Papervee avea funcționalități de bază: pontaj, concedii, management de program de lucru. În următoarele luni au adăugat pontaje prin cartele RFID, prin geolocație, pontaje per proiecte. Pe lângă platforma web este dezvoltată și partea de aplicație pe mobil. Folosesc și inteligența artificială pentru două componente. Prima, de generare zilnică a unor rapoarte de activitate privind ziua precedentă. Cea de-a doua oferă atât angajaților, cât și angajatorilor, acces la Codul Muncii. Aici pot să afle răspunsul la orice dileme legate de legislația în domeniu. În curând vor adăuga și o a treia componentă ce va folosi AI pentru partea de evaluare a personalului.
Nu știu câți dintre dumneavoastră pot afla instant, de pe telefonul mobil, date privind orele lucrate, zilele de concediu, organigrama companiei. Sau să depună o cerere de concediu, direct de pe telefonul mobil. Softul lor oferă această transparență către angajați. Tot pentru aceștia există în aplicație o zonă de comunitate, Papervee Social. Aici angajații pot încărca poze, crea evenimente, adresa întrebări cu variante de răspuns, crea grupuri bazate pe diferite hobby-uri.
Importante pentru ei sunt flexibilitatea, transparența și inovația
Rolurile celor trei tineri în firmă s-au împărțit firesc. Claudiu se ocupă de partea de vânzări, câștigarea de contracte și de clienți noi, păstrarea relației cu aceștia. Alex se ocupă de partea tehnică. Este implicat în dezvoltarea produsului, caută să înțeleagă ce funcționalități sunt necesare clienților și care este modul optim de a le oferi. István s-a axat pe partea de marketing, el concepe și lansează campaniile de reclamă online sau pe rețele de socializare. Se ocupă și de coordonarea mentenanței și a suportului oferit clienților.
Din spusele lui, de cele mai multe ori clienții ajung la ei ”provocați” de campaniile lor, de conținutul publicat în online. Pentru educarea publicului au lansat recent și un podcast, unde discută cu diverși specialiști din zona de resurse umane.
”Dorim să îi inspirăm și pe ceilalți… să dezvolte ceva aici, în Sibiu, în România.”
I-am întrebat care ar fi valorile după care se ghidează în activitatea lor. Claudiu ne răspunde că acestea sunt: „flexibilitate, transparență, inovație, atât pe partea vizuală, dar și pe partea tehnică. Dorim să fim relevanți o dată cu evoluția tehnologiei”. Alex și-ar dori mult ca ceea ce fac ei să ajungă sursă de inspirație pentru noile generații. Afacerea lor a crescut de la ei trei și laptopurile personale, la 15 persoane, un sediu modern și echipamente de ultimă generație. „Am vrea să știe lumea că se poate, când am început am pornit de la foarte mic și am ajuns unde suntem astăzi. Dorim să îi inspirăm și pe ceilalți. Să o ia pe calea antreprenoriatului, să dezvolte ceva aici, în Sibiu, în România. Pentru că avem nevoie de performanță și la noi în țară.”
Cei trei co-fondatori sunt implicați în anumite asociații din comunitatea locală. Sunt membri ai Sibiu IT Cluster, organizație ce încurajează dezvoltarea companiilor din industria IT. Le place ceea ce fac, lucrează în jur de 12 ore zilnic, mai puțin duminica, atunci când răspund doar la urgențe. Din când în când, găsesc timp pentru un sport, karting sau tenis. Ceva care să îi aducă mai aproape și să îi ajute să lucreze împreună mai bine.
Pentru companiile cu maxim cinci angajați au redus la jumătate prețul serviciilor lor. Abonamentul lunar este în mod normal 24 de lei per angajat. Pentru companiile mici, costul este de doar 12 lei per angajat. Fac acest lucru pentru că și ei au beneficiat de diferite oferte în perioada de început. Fiecare client are o perioadă de șapte zile în care poate testa gratuit platforma, să înțeleagă care este beneficiul real în a avea o platformă digitală pentru resurse umane.
Puteți solicita informații despre cum achiziționați produsul prin formularul de pe site-ul lor, papervee.com. Au pagină de facebook, Instagram, de curând și un podcast, „Checklist by Papervee”.
Alte firme ce oferă servicii IT în Sibiu: NTT DATA, Ropardo, GAMA IT, Timeline Business Systems.