Se pregătește introducerea unei noi taxe anuale de poluare, menită să descurajeze deținerea și importul de vehicule vechi și poluante.
Conform propunerii Asociației Producătorilor și Importatorilor de Automobile (APIA), impozitul va fi diferențiat în funcție de norma de poluare și anul de fabricație al autoturismului.
Astfel, proprietarii de mașini cu norme de poluare Euro 2, fabricate între 1996 și 1999, ar putea plăti anual între 1.000 și 1.200 de lei, în timp ce pentru vehiculele non-Euro sau Euro 1, fabricate înainte de 1996, taxa ar putea ajunge până la 2.000 de lei.
Această măsură are ca scop reducerea poluării și alinierea la practicile din alte țări europene.
În prezent, impozitul auto este calculat pe baza capacității cilindrice a motorului, însă noul sistem ar introduce taxarea în funcție de norma de poluare.
De exemplu, pentru un autoturism Euro 2 sau Euro 3, vechi de aproximativ 20 de ani, impozitul anual ar putea crește de la 170 de lei la peste 1.800 de lei.
România are unul dintre cele mai îmbătrânite parcuri auto din Europa, cu peste 3 milioane de vehicule mai vechi de două decenii și alte aproape 3,7 milioane cu o vechime cuprinsă între 10 și 20 de ani.
Măsuri similare au fost deja aplicate în alte state europene pentru a reduce poluarea și a încuraja înnoirea parcului auto.
În trecut, România a introdus mai multe forme de taxare a vehiculelor vechi, însă acestea au fost eliminate în urma unor dispute juridice.
Dacă propunerea actuală va fi aprobată, noul sistem de taxare ar putea deveni realitate la începutul anului 2026.