12.4 C
Sibiu
joi, mai 22, 2025

„Școala Altfel” 2025-2026: Temele obligatorii vor fi violența și consumul de substanțe. Activitățile vor fi semi-structurate, anunță Ministerul Educației

Cele mai citite

Articol de Ada Sofia Cormoș

banner
banner
banner

Ministerul Educației a anunțat o schimbare majoră în desfășurarea programului național „Școala Altfel” pentru anul școlar 2025-2026. În cadrul unei conferințe de presă, ministrul Educației și Cercetării, Daniel David, a precizat că toate școlile din România vor trebui să abordeze în mod obligatoriu două teme: violența și consumul de substanțe. Activitățile vor fi semi-structurate, cu recomandări clare pentru cadrele didactice, elevi și părinți.

De asemenea, am vorbit cu domnul secretar de stat ca „Săptămâna altfel” din noul an școlar să aibă două teme obligatorii, pe care le vom structura, nu să le lăsăm să se facă oricum”, a declarat Daniel David.

Obiectivele săptămânii altfel: identificarea și gestionarea comportamentelor de risc

Ministrul Educației a explicat că este esențial ca elevii, profesorii și părinții să fie pregătiți pentru a recunoaște și gestiona situațiile care implică violență sau consum de substanțe interzise.

Ne dorim cel puțin două lucruri: 1 – profesorii, elevii și părinții să fie pregătiți de către specialiști, pentru a putea identifica astfel de fenomene (…); 2 – să cunoască și să exerseze, fie și într-o variantă de asta de simulare, în prima fază, în timpul școlii, dar după aceea să poată să aplice, sigur, în viața de zi cu zi, procedurile de management pe care le avem pentru aceste cazuri, fiindcă le avem, sunt descrise, sunt pe pași și, dacă îi întrebăm pe cei din școală, mulți nu știu că există, mulți nu știu cum să le utilizeze, astfel încât vreau să îi pregătim în utilizarea acelor proceduri de management pe care le avem și pentru controlul violenței și pentru consumul de substanțe. Așa vom gândi Săptămână altfel pentru noul an școlar”, a declarat Daniel David.

Această schimbare vine în contextul în care, deși în fiecare an se organizează mii de activități pe aceste teme, lipsa unei abordări unitare și bine coordonate le face adesea ineficiente.

Reacții din sistemul educațional: sprijin, dar și critici

În timp ce inițiativa vizează o mai bună pregătire a persoanelor din educație, nu toate vocile din sistem sunt optimiste. Raluca Răducanu, director adjunct la Liceul Teoretic „Jean Monnet”, susține că programele precum „Școala Altfel” și „Săptămâna Verde” sunt ineficiente în învățământul liceal: „Săptămâna verde și Școala altfel pot fi lăsate pentru ciclul primar, unde copiii sunt entuziaști să se plimbe. Începând de la gimnaziu și mai ales la liceu nu funcționează. Activitățile extrașcolare trebuie făcute extrașcolar și nu întrerupt procesul educativ. Elevii nu știu cum să fugă, noi n-avem niciun mod de a-i ține la școală”.

Profesorul Marius Lobază de la Colegiul Naţional Bănăţean din Timişoara a mers și mai departe, afirmând la TVR Timișoara că anul școlar este „distrus complet” de numeroasele programe paralele cu predarea propriu-zisă: „Anul școlar 2024-2025 este distrus complet cu Săptămâna verde, Școala altfel, săptămâna de competențe, simulări peste simulări.

Calendar și organizare: planificare la nivelul fiecărei școli

Conform Ministerului Educației, programele „Școala Altfel” și „Săptămâna Verde” din anul școlar 2025-2026 se vor desfășura între 8 septembrie 2025 – 3 aprilie 2026, în intervale de câte 5 zile consecutive lucrătoare, planificate la nivelul fiecărei unități de învățământ. Acestea trebuie desfășurate în module diferite.

Pentru clasele din învățământul profesional și tehnologic, precum și pentru cele postliceale, în aceste săptămâni se vor organiza activități de instruire practică, adaptate scopului educațional al fiecărui program.

Context și evoluție: de la „Școala Altfel” la „Săptămâna Verde”

Programul „Școala Altfel” a fost introdus în anul școlar 2011-2012, cu scopul de a valorifica potențialul elevilor în afara curriculumului național. În 2023-2024, a fost adăugată și „Săptămâna Verde”, promovată de fostul președinte Klaus Iohannis, dar implementată fără prelungirea anului școlar, ceea ce a redus timpul efectiv al predării.

În septembrie 2024, fosta ministră a Educației, Ligia Deca, declara că „Școala Altfel” va avea ca temă prioritară prevenirea violenței și a consumului de substanțe, o direcție consolidată în prezent de ministrul Daniel David.

Evaluarea programului: lipsa unui raport oficial, dar cu studii independente

Deși metodologia prevede evaluarea anuală a eficienței programului „Școala Altfel”, Ministerul Educației nu a publicat niciodată un raport centralizat. Totuși, o analiză realizată de Universitatea Babeș-Bolyai în 2021 evidențiază atât puncte forte, cât și contra.

Printre aspectele pozitive: 90% dintre elevi și toate cadrele didactice au participat. Programul a stimulat spiritul civic, ecologic și sportiv. Însă printre probleme se numără lipsa finanțării, transportul aglomerat, dar și suprasolicitarea infrastructurii existente.

La 14 ani de la lansare, programul „Școala Altfel” este în continuă transformare. Temele anunțate pentru anul școlar 2025-2026 – violența și consumul de substanțe – marchează o abordare mai structurată și orientată spre prevenție. Deși inițiativa este una necesară și binevenită, rămâne de văzut cum va fi primită și implementată în contextul provocărilor reale din sistemul educațional românesc.

Urmărește Sibiu 100% în Google News 

Publicitate
Ultimele știri

Fost consilier al lui Donald Trump: Există o fraudă masivă în alegerile din România

Michael Flynn, general locotenent în retragere din armata SUA și fost consilier al lui Donald Trump pentru securitate naţională,...

Publicitate

spot_img

Știri pe același subiect