15.2 C
Sibiu
joi, iulie 10, 2025

FITS 2025. De unde a început revoluția culturală a Sibiului

Cele mai citite

Pentru alte 10 zile, Sibiul va fi el însuși un spectacol. Pentru că cea de-a 32-a ediție a Festivalului Internațional de Teatru Sibiu va fi un „Mulțumesc” de excepție, cu o agendă plină de evenimente care vor atrage vizitatori din toată țara și de peste hotare. Un regal de cultură, muzică, film sau gastronomie, cu experiențe memorabile pe tot parcursul festivalului.

Dar cum a ajuns Sibiul să ajungă la notorietatea unui astfel de eveniment, recunoscut în plan mondial și cotat ca cele mai bune festivaluri din lume?

Într-o convorbire de suflet cu maestrul Constantin Chiriac, Directorul FITS, cel care a transformat viitorul incert al unui oraș între altele, am aflat povestea începuturilor și a curajului unei evoluții impresionante.

Un om cât un „Miracol”. De la un festival, la o capitală culturală

„E un lucru pe care mi l-am asumat de la început și pe care apoi l-am dezvoltat pe diverse paliere, ni se confesează Constantin Chiriac, într-o intervenție pentru Sibiu 100%. Să nu uităm că festivalul s-a născut de la ceea ce însemna Capitala Culturală Europeană, pe care eu am anunțat-o în Tribuna Sibiului în 2 noiembrie 1994. Eram pe atunci un tânăr cu o claie mare de păr și care spunea că dorește pentru Sibiu Capitală Culturală Europeană.

După aceea am făcut toți pașii necesari de-a lungul timpului, toate demersurile. Am făcut și un comitet de inițiativă, în 2000, când a venit noul primar ales atunci, și grație tuturor demersurilor, în primul rând internaționale, a fost posibil acel miracol.

De aceea nu întâmplător tema din acest an este «Miracol». Nu e puțin lucru a avea capitală culturală europeană înaintea celor 10 țări care au intrat, în 2004, în Uniunea Europeană. Care avea și restricție de accesare a proiectului respectiv, până în 2010. S-a reușit, împreună cu asocierea cu Luxemburgul, acest miracol. Care a însemnat un avantaj reciproc, nu numai unul financiar, pentru Sibiu. Luxemburgul, care fusese în  1995 Capitală Culturală Europeană, a accesat pentru 2007.

Din păcate, au fost respinși, pentru că nu ai cum să primești același titlu de două ori pentru același oraș. Și atunci s-au reinventat: s-a găsit soluția «Luxemburgul și Marea Regiune», printre care și Sibiul, unde sașii vorbeau o luxemburgheză în proporție de 80-90% similară cu cei de acolo.”

„O datorie pentru comunitate, dar și pentru Guvernul României”

„Țin minte că atunci când am fost în fața juriului Comisiei Europene, în 2002, una din întrebările pe care le-am primit (pentru că toată lumea a fost încântată de discursul pe zona artistică și, de asemenea, de garanția pe care am adus-o) a fost: «Cum puteți să asigurați faptul că într-o țară și într-o comunitate despre care nu știm când va intra în Uniunea Europeană, e posibil un astfel de eveniment pe parcursul unui an întreg?» Și atunci, în 2002, aveam 300 de evenimente ale festivalului. Și am spus: «Iată, avem aproape un eveniment pe zi, dacă le împărțim pe parcursul unui an. Chiar credeți că nu poate o structură independentă să facă acest lucru, atâta timp cât a demonstrat până acum aceasta, din 1994?»”.

După o consultare și cu Comisia Juridică, venită și ea imediat la fața locului, au venit cu întrebări punctuale: «Ce înseamnă Capitală Culturală Europeană? Bănuiesc că vreți turiști din toată Europa. Câte hoteluri de 5 stele aveți?» «Nu avem…» «Câte hoteluri de 4 stele aveți?» «Nu avem…» «Câte hoteluri de 3 stele aveți?« «Unul.» Atâtea erau în 2002. E vorba de Împăratul Romanilor. M-au întrebat: «Aveți aeroport?» «Da! Sigur.» «Câte curse aveți pe zi?» Atunci cred că era una pe săptămână. Bineînțeles că am venit și am spus: «Puneți toate aceste amendamente nu pe ceea ce înseamnă capacitatea noastră de a dezvolta un eveniment european din toate punctele de vedere. Ci puneți ca o datorie pentru comunitate, dar și pentru Guvernul României»”.

Comisar European pentru Capitală Culturală, o premieră în diplomație

Și continuă Constantin Chiriac: „Așa s-a instituit atunci, la Ministerul Culturii, poziția de Comisar European pentru Capitală Culturală Europeană, ceea ce a însemnat posibilitatea de a pune ministerele în dialog. Știți bine că a fost o datorie să se facă aeroportul, să se reabiliteze zona centrală a orașului și așa mai departe. Au fost acțiuni salutare, extraordinare, care s-au reușit grație acestui proiect în 2004. Inclusiv să obținem o hotărâre de guvern să transformăm Teatrul sibian în singurul Teatru Național în subordine locală! Mie mi se pare nefiresc, folosind un cuvânt drăguț, ca cele șase teatre naționale din România să fie în subordinea Bucureștiului, a Ministerului Culturii. Fiecare teatru trebuie să dea seama publicului și comunității căreia îi aparține.

Dacă ne uităm în istorie, marile festivaluri ale lumii, în primul rând Avignon și Edinburg, au fost construite în 1946-1947 ca un răspuns și ca o nevoie firească a umanității după război, în care lumea avea nevoie de frumusețe, de creație, de dialog, de tot ceea ce înseamnă spiritualitate. Ca și longevitate, Jean Vilar, care a inventat Festivalul de la Avignon, a fost 24 de ani director și a putut să ducă festivalul”.

FITS 2025 în cifre

Ediția din acest an a FITS  deține cifre record și o serie de premiere absolute în istoria sa de peste trei decenii. Cu 841 de evenimente programate, FITS devine, încă o dată, un reper global în artele spectacolului, reunind artiști, instituții culturale și ambasade din 82 de țări. Organizatorii au anunțat că au vândut deja mai multe bilete decât în întreaga ediție precedentă, suplimentând locurile disponibile pentru 21 de spectacole. Totodată, Ministerul Culturii a alocat pentru această ediție a festivalului o sumă de 7.000.000 lei, o altă premieră în istoria evenimentului.

Vrei mai multe informații, știri bune, reportaje și interviuri pe zi? Ne-ar ajuta foarte mult o recenzie de la tine. Intră AICI.

Publicitate
Cick
spot_img
Ultimele știri

Ironman Kiki Teodorescu: „Nu puteți construi voi obstacole peste câte pot trece eu!”

Omul reper-restart pentru cine vrea să facă imposibilul posibilA devenit deja un truism „moda modelelor”, atunci când vine vorba...

Publicitate

spot_img

Știri pe același subiect