Scandalul de la Filarmonica sibiană se amplifică mai mult ce niciodată. La sfârșitul acestei luni, Consiliul Județean ar trebui să soluționeze situația conflictuală care tergiversează de mai bine de doi ani. PNL susține planul de reorganizare a managerului Cristian Lupeș, asumat de președintele Consiliului Județean, în vreme ce USR, PSD, AUR și PMP îl atacă fără precedent pe manager, cerându-i demisia. Deși formațiunea care ar putea tranșa conflictul este FDGR, aceasta întârzie să își asume o poziție clară în această privință.
Sibiu 100% vă prezintă punctele de vedere ale tuturor entităților implicate, care și-au exprimat până acum poziționarea.

Cristian Lupeș spune că din luna august, Filarmonica Sibiu nu își mai poate plăti angajații
Situația bugetară în care se află Filarmonica de Stat Sibiu este periculoasă și conduce către oprirea activității instituției, avertizează dirijorul Cristian Lupeș, managerul instituției. „Trag un semnal de alarmă și le aduc aminte consilierilor județeni că, ascunzându-se în spatele jocurilor politice, sub falsul pretext al protejării a nouă funcții, au pus în pericol contractele de muncă a 92 de persoane, adică a tuturor angajaților Filarmonicii de Stat Sibiu”, a declarat Cristian Lupeș, luni, într-o conferință de presă.
Conducerea FSS subliniază că demersurile manageriale au parcurs toți pașii procedurali și legali necesari într-o astfel de criză, în limitele atribuțiilor. Pentru manager, decizia este foarte grea: sa propună către Consiliul Administrativ și Consiliul Județean Sibiu eliminarea a 18 poziții din statul de funcții, având în vedere impactul uman, dar și strategia managerială din ultimii 6 ani (bazată pe proiectele de management aprobate prin Hotărâri de Consiliu Județean) – care a fost de creștere a personalului în concordanță cu sporirea și diversificarea activităților organizate de filarmonică.
De aceea, atât strategic, dar mai ales moral, propunerea de reducere a statului de funcții este dureroasă. Însă funcția de manager înseamnă responsabilitatea instituțională și socială. Însumând situația financiară a anului 2024 și cea a anului 2025, împreună cu Direcția Economică, compartimentul administrativ și consilierul juridic, am încercat să aplicăm HCJ 54 cu minim de impact asupra personalului. Tergiversarea discuțiilor dintre consilierii județeni și utilizarea Filarmonicii de Stat Sibiu ca scena politică și nu muzicală, lipsa curajului de a-și asuma rolul oferit de cetățeni prin vot, din partea unora dintre consilieri, sau joaca unor lideri politici cu amănuntele din viața privată a managerului ca argumente și monede politice, din luna martie până la finalul lunii iunie au făcut să ajungem în această situație catastrofală.
Devansarea cu o lună sau două a deciziei consilierilor județeni ne-ar fi garantat salariile până la data implementării eventualei alocări de 2% de la Ministerul Dezvoltării. Ca manager, am prezentat aceste lucruri și am repetat în nenumărate rânduri că sunt deschis la dialog pentru a căuta soluții. În schimb, consilierii județeni au acționat exclusiv politic într-o chestiune care este exclusiv bugetară și îmi permit să le aduc aminte că legislația noastră specială menționează clar că în cadrul instituțiilor de spectacole sunt interzise activitățile politice. Dacă managerul filarmonicii nu ar fi lansat o propunere prin care instituția să fi încercat să aplice reglementările HCJ 54 – bugetul aprobat de consilierii județeni – atunci răspunderea ar fi fost internă, managerială, instituțională.
În acest moment, consilierii județeni sunt singurii responsabili pentru că, începând cu luna august, filarmonica nu mai are buget pentru salarii. Împreună cu toți ceilalți cetățeni, ne uităm cu îngrijorare la premisele economice naționale și ne dorim de la aparatul politic cu funcții administrative, de la cei care ocupă pozițiile de consilieri județeni, decizii ferme care să sprijine societatea și care să găsească soluțiile cele mai bune pentru societate. Observ pe plan local că jocurile politice ale consilierilor județeni au făcut ca, lună de lună, un proiect care ar fi salvat majoritatea angajaților să se tot amâne, ajungându-se acum ca, de la jumătatea lui august, eu și colegii mei să nu mai avem salarii.

Temele false care au susținut o sumedenie de neadevăruri vehiculate inițial în media, de-a lungul a 3 ani, anul acesta s-au transformat într-o catastrofă. Solicit ajutorul Consiliului Județean Sibiu și al consilierilor, al tuturor grupurilor politice care îl compun, în soluționarea acestei crize fără precedent. Lipsa de decizie nu este o decizie. Sibienii se uită cu speranță la aleșii lor, iar aceștia, împărțiți în prea evidente grupuri politice, își apără câte un membru de partid angajat, așa cum făcea odinioară PCR-ul, conducând instituția către colaps. Acest comportament impardonabil al unora dintre actorii politici naționali sau locali a adus economia României în anul 2025 în situația pe care o trăim cu toții. Astăzi este ultimul moment în care, dacă are cineva altă soluție legală și realistă de salvare a situației, a Filarmonicii de Stat Sibiu, trebuie să o prezinte în vederea aplicării imediate.
Pentru a clarifica modul în care s-a ajuns la situația actuală, vă transmit expunerea cronologică a cadrului legal parcurs de către instituție și realitatea bugetară la data de 23.06.2025:
Capitolul 1 – Cadrul legal de parcurgere a unei reorganizări
- Conform legii, Consiliul Județean Sibiu a transmis adresa nr. 28870/10.12.2024, solicitând propunerea de buget pentru anul 2025. În consecință, instituția a comunicat către Consiliul Județean Sibiu, în data de 19 decembrie 2024, propunerea de buget nr. 790/19.12.2024, pentru cheltuielile cu personalul necesar în anul 2025, solicitând suma de 16.370.430 lei. Suma acoperea salariile necesare pentru toate funcțiile aflate în statul de funcții al Fiarmonicii de Stat Sibiu. La data de 14.01.2025, sub nr. 741, CJ Sibiu, în urma apariției OUG 156/30.12.2024, solicită revenirea asupra bugetului în vederea transmiterii unei “noi fundamentări a sumelor necesare a fi finanțate de la bugetul local al județului Sibiu”. Filarmonica de Stat Sibiu a răspuns cu adresa nr. 42/20.01.2025, prin care, respectând cerința ordonatorului principal de credite, solicită suma de 14.630.500 lei, reprezentând cheltuilile de personal aferente anului 2025, necesare pentru plata salariilor tuturor angajaților până la sfârșitul anului.
2. Legea bugetului de stat. Legea 9/10.02.2025.
3. Consiliul Județean Sibiu constată diminuarea bugetului județean și împarte suma alocată instituțiilor din subordinea sa.
4. Prin HCJ 54/20.03.2025, s-a alocat Filarmonicii de Stat Sibiu suma de de 9.150.000 lei pentru Titlul I – Cheltuieli de personal. Diferența de 6,66 milioane de lei de la suma care ar fi acoperit integral cheltuielile salariale pentru toți angajații înseamnă o reducere reală a acestui fond salarial cu 43%.
Evident că alocarea de 2% din partea Ministerului Dezvoltării nu poate fi anticipată de către instituții, așa cum nu poate fi luată în calcul nici de către ordonatorii de credite. Așadar, dacă această alocare nu va fi făcută sau dacă ea nu va fi suficientă, deficitul va genera un număr mai mare de angajați disponibilizați. Bugetul pentru salarii este garantat de stat și corespunde statului de funcții aprobat prin HCJ. Instituția nu are dreptul legal să intervină asupra acestui buget instituțional. Singura procedură financiară este plata salariilor, contribuțiilor și a diferențelor salariale în conturile angajaților. Oricum, deja, diminuarea bugetului pentru cheltuieli de personal în anul 2025 a condus inclusiv la respingerea de către Consiliul Județean Sibiu a promovărilor profesionale în cadrul Filarmonicii de Stat Sibiu.
5. Consultări cu angajații, în urma HCJ 54
După adoptarea bugetului județului și al instituțiilor subordonate, hotărârea forului județean a fost discutată la nivelul Consiliului Artistic al Filarmonicii, bugetul așa cum se regăsește în HCJ 54/20.03.2025 a fost adus la cunoștința angajaților și s-au făcut analize financiare de către conducerea Filarmonicii împreună cu departamentele: juridic, salarizare și administrativ.
6. Consultări cu sindicatul – Au fost transmise către SAIFS numeroase invitații și notificări din partea Filarmonicii la consultări privind aplicarea HCJ Sibiu nr. 54, în vederea încadrării în bugetul alocat:
Nr. 252/09.04.2024 – notificare către SAIFS – solicitare punct de vedere privind organigrama și statul de funcții
Nr. 258/11.04.2025 – invitație consultări cu sindicatul SAIFS – solicitare punct de vedere privind organigrama și statul de funcții
Nr. 281/16.04.2025 – notificare către SAIFS – referitor la consultările privind reorganizarea instituției
Nr. 235/20.04.2025 – adresă către SAIFS – invitație de a participa conform obligației legale la Consiliul Administrativ
Sindicatul SAIFS nu s-a prezentat la nici o rundă de consultări.
- Consiliul Administrativ – ședință referitoare la propuneri de rezolvare și aplicare a HCJ 54 – s-a concluzionat că prin desființarea a 9 funcții vacante și 9 funcții ocupate se realizează o economie utilă, chiar și în condițiile înființării unui număr de 9 funcții administrative, având în vedere salariile mai mici ale personalului administrativ. Precizăm că Filarmonica nu are funcțiile obligatorii menționate de lege pentru Achiziții publice și Resurse umane. Pe lângă ele, erau înființate funcții adiacente orchestrei, plătite cu o treime sau jumătate din salariul unui instrumentist. Convocare Consiliul Adminisrativ nr. 522/31.03.2025 (ședința fiind programată pe 03.04.2025) – Convocarea s-a făcut la o săptămână după primirea bugetului. Liderul de sindicat a lipsit fără să informeze Consiliul Adminisrativ. Anulat din lipsă de cvorum datorat absenței. Convocare Consiliul Adminisrativ nr. 256/11.04.2025 (ședință 16.04.2025) – din nou, liderul de sindicat a lipsit fără să anunțe. (După ora de finalizare a CA, s-a primit informația că liderul de sindicat a intrat în concediu medical.)
Prin adresa nr. 100/16.04.2025, Filarmonica de Stat Sibiu transmite către Consiliul Județean Sibiu propunerea de reorganizare votată în Consiliul Administrativ întrunit în acea zi. În data de 29 mai 2025, Consiliul Județean Sibiu retrage proiectul de hotărâre de pe ordinea de zi, la insistențele consilierilor județeni.
Convocare Consiliul Adminisrativ nr. 415/11.06.2025 (ședință 16.06.2025) pentru reorganizare în care se ELIMINĂ înființarea posturilor din administrație.
La data de 18.06.2025, cu nr. 155, Filarmonica de Stat Sibiu transmite către Consiliul Județean Sibiu propunerea de reorganizare votată în Consiliul Administrativ.
20.06.2025 – Consiliul Județean Sibiu retrage pentru a doua oară proiectul de pe ordinea de zi, în urma lipsei de consens a consilierilor județeni.
Dintre cele trei convocări la Consiliul Administrativ, reprezentantul SAIFS cu care ar fi trebuit să ne consultăm a lipsit la două dintre ședințe și nu a participat la nici o convocare la consultări cu privire la reorganizare.
8. Consiliul Județean Sibiu a analizat propunerile filarmonicii în cadrul aparatului tehnic, a organizat discuții între consilierii județeni în comisiile de specialitate, iar președintele a inițiat proiect de hotărâre.
9. Ședința de dialog social organizată de către Prefectura Sibiu
La comisia de dialog social din 19.06.2025, organizată de Instituția Prefectului, au participat reprezentanți ai Filarmonicii de Stat Sibiu și ai celor două sindicate din instituției, prefectul județului, domnul Mircea Dorin Crețu, reprezentanți ai Ministerul Muncii și Ministerului Dezvoltării, vicepreședintele Consiliului Județean Sibiu, domnul Paul Kuttesch, 4 din cei 5 consilieri județeni desemnați în comisia de analiză a situației de la FSS, alți reprezentanți ai autorităților locale. Întâlnirea a avut un caracter expozitiv și s-a încheiat fără concluzii.
10. Comisia de analiză formată din consilieri județeni care reprezentau toate partidele componente ale Legislativului județean a avut două întâlniri cu SAIFS și câte una cu SSFS și conducerea filarmonicii. Din nefericire, comisia nu a ajuns la nici un rezultat cert. Am constatat, în schimb, că mulți dintre ei au venit cu o părere preconcepută, alții au lipsit pur și simplu, așa încât activitatea comisiei nu a fost relevantă pentru cei afectați de diminuarea bugetară.
Capitolul 2. Realitate bugetară la capitolul cheltuieli de personal la data de 23 iunie 2025
– Cheltuielile Filarmonicii la acest capitol se împart între virări către salarii, contribuții sociale, diferențe salariale.
– Execuția bugetară (plățile efectuate cu salariile din ianuarie până în iunie 2025) este de 7.165.000 lei.
– La data de 23 iunie 2025, a mai rămas disponibilă suma de 1.985.000 lei.
– Din suma de 1.985.000 lei, se pot acoperi integral doar salariile lunii iunie.
– La data de 10.08.2025, consecință a amânării proiectelor de reorganizare, Filarmonica va fi în imposibilitatea achitării integrale a salariilor pe luna iulie.
- După data de 10 iulie 2025, Filarmonica de Stat Sibiu va dispune de bugetul de 915.000 lei pentru cheltuieli de presonal, fiind necesari încă 155.000 lei pentru plata integrală a salariilor pe 10 august 2025.
– Data de 10 iulie 2025 este ultima dată în care Filarmonica de Stat Sibiu poate garanta salariile integrale.
- Pentru a achita salariile aferente lunilor august, septembrie, octombrie, noiembrie și decembrie, Filarmonica are nevoie de aproape 5 milioane de lei.
Filarmonica de Stat Sibiu a solicitat Ministerului Dezvoltării să aloce (în cadrul programului care acordă 2% din impozitul pe venit către instituțiile de cultură) către instituție suma integrală care ar acoperi salariile angajaților până la finalul anului 2025.
2% în anul 2024
În august 2024, prin Hotărârea nr. 1051, Filarmonicii Sibiu i-a fost alocată finanțarea din partea Ministerului Dezvoltării reprezentând 2% din impozitul pe venit și instituția noastră a putut să prevadă suma de 1.200.000 lei pentru Titlul bugetar I. De asemenea, în luna decembrie, prin Hotărârea nr. 1585, prin același mecanism de finanțare, Filarmonica a primit 2.445.430 lei. În total, anul trecut au fost alocați 3.645.430 lei.
În ultimele 4 luni, în cazul în care consilierii județeni și-ar fi asumat propunerea de reorganizare, cu o schemă de personal diminuată, astăzi aveam motive să sperăm că o primă tranșă din alocarea de 2% ar fi putut întregi bugetul de salarii în august și o parte din septembrie.

BNS Sibiu: „Adevărul matematic despre reorganizarea Filarmonicii de Stat Sibiu”
„Ieri, 23 iunie 2025, într-o conferință de presă, managerul Filarmonicii de Stat Sibiu anunța că din vina consilierilor județeni instituția va rămâne în curând fără bani de salarii. Așa cum ne-am obișnuit, managerul servește publicului adevăruri trunchiate. Doamna Daniela Câmpean, președintele Consiliului Județean anunța tot într-o conferință de presă faptul că fiecare instituție a primit un buget cu 20% mai mic decât în anul 2024.
Cum a construit domnul manager bugetul? Față de anul 2024 domnul manager a ales varianta scăderii cu 44% a fondului destinat plății salariilor, de la 16.370.430 lei la 9.150.000 lei. În schimb la cheltuieli cu bunuri și servicii (cheltuieli de întreținere) scăderea este de 7.5% față de cheltuielile realizate în anul 2024, de la 6.264.081 lei la 5.796.000 lei. Veniturile totale și cheltuielile totale au fost estimate în anul 2025 în scădere cu cca. 24.4% față de nivelul realizat în anul 2024 și cu 34.3% față de nivelul planificat în anul 2024.
Veniturile au fost, în opinia noastră, subestimate pentru a forța o reorganizare prin concedierea salariaților incomozi, prin subdimensionarea fondului de salarii și menținerea la un nivel ridicat a celorlalte cheltuieli. Este clar faptul că fondul alocat salariilor în anul 2025 nu ar fi ajuns până la finalul anului nici dacă reorganizarea ar fi fost aprobată (probabil ar fi ajuns până în septembrie – octombrie). Astfel, în condițiile în care reorganizarea ar fi fost finalizată chiar din luna martie 2025 (nu spunem iunie 2025), ținând cont de datele transmise în conferința de presă de ieri a domnului manager (peste 1 milion de lei cheltuială salarială/ lună), rezultă faptul că după concedieri (113.165 lei economie, conform notei de fundamentare a reorganizării) ar fi fost necesară o sumă de cca. 980.000 – 1.000.000 lei / lună, pentru plata salariilor în timp ce matematic rezultă faptul că bugetul alocat, chiar și în condițiile concedierii a 9 salariați din luna martie 2025 ar fi rezultat un disponibil pentru plata salariilor de doar cca. 800.000 lei.
În condițiile în care prima variantă de reorganizare prevedea și angajarea de personal pe funcții administrative, unele chiar de conducere (2 posturi șef serviciu), este evident faptul că după concedierea salariaților incomozi, fondul de salarii ar fi fost suplimentat prin rectificare bugetară pentru a asigura plata integrală a salariilor, inclusiv pentru salariații încadrați după reorganizare. În anul 2021, la Biblioteca Astra Sibiu a existat o situație similară, fiind impusă o reducere a cheltuielilor cu 10%. Managerul de atunci al Bibliotecii Astra, a ales, așa cum a făcut în prezent și domnul manager al Filarmonicii de Stat Sibiu, varianta concedierii unui număr de salariați, în locul variantei corecte de reducere a altor categorii de cheltuieli. În 2021, Consiliul Județean Sibiu a tratat situația protejând locurile de muncă ale salariaților, în timp ce astăzi se insistă pe necesitatea concedierilor pentru rezolvarea situației. 2021 vs. 2025: două situații identice, aceeași conducere a Consiliului Județean, rezolvări diametral opuse.
Din conferința de presă susținută de doamna Daniela Câmpean, precum și din anexa nr. 6 din HCJ nr. 54/2025, rezultă faptul că toate instituțiile au primit un buget redus cu 20% față de anul 2024. Cu toate acestea, am trecut de jumătatea anului 2025 și singura instituție în care se pune problema concedierilor și a lipsei banilor pentru plata salariilor este … Filarmonica de Stat Sibiu.
În concluzie, consilierii județeni au identificat în mod corect problema de management, matematic fiind imposibil să asiguri plata salariilor prin concedierea a 9 salariați (cca. 9% din personal), în timp ce sumele prevăzute în buget sunt cu 44% mai mici decât în 2024. Prin acest mod de întocmire a bugetului a fost încălcat cu rea-credință, alin. (1) al art. VI din OUG 156/2024, care prevede faptul că bugetele vor fi întocmite pentru a asigura plata integrală a drepturilor de natură salarială.
Matematica nu minte niciodată: reorganizarea are ca scop concedierea sindicaliștilor și nu eficiența economică, scop ilegal și imoral, de natură a acoperi carențele manageriale în gestionarea relațiilor de muncă, a situațiilor de criză și din câte se pare în întocmirea adecvată a bugetului de venituri și cheltuieli” este poziția Președintelui B.N.S. Sibiu, Georgel Elvis Petrache.

Sindicatul Salariaților Filarmonicii Sibiu
Paula Gherasim, președintele Sindicatului Salariaților Filarmonicii Sibiu, despre situația care a avut loc la ședința programată joi, 18.06.2024, orele 13, cu comisia de la Consiliul Județean:
„În urma întâlnirii cu comisia de la Consiliul Județean, am avut parte de o experiență șocantă, care a pus în impas întâlnirea programată. Din partea Sindicatului Salariaților Filarmonicii Sibiu am fost, așa cum am transmis CJ-ului, trei persoane: Gherasim Paula – președinte, Gheorghiu Octavian – vicepreședinte și Palagniuc Ion – membru. Ne aflam în sala mică a Filarmonicii la ora stabilită (13:30).
Domnul consilier Popa Gheorghe a intrat în sală împreună cu aproximativ 20 de membri ai SAIFS, vorbind pe un ton ridicat și impunând o întâlnire ad-hoc între cele două sindicate, pentru o „împăcare”.
Am încercat să îi explic domnului consilier Popa Gheorghe – care nici nu se prezentase, și despre care nu știam dacă nu cumva este un avocat sau membru BNS – că între cele două sindicate nu există nici un conflict, iar întâlnirea noastră cu comisia CJ este programată la ora 13:30, în timp ce întâlnirea comisiei CJ cu SAIFS este programată la ora 15:00.
Domnul consilier Popa Gheorghe, în acel moment, a ridicat vocea, acuzând că avem ceva de ascuns și că „nu suntem de încredere”.
În acel moment, membrii SAIFS ne-au încercuit, încercând să ne intimideze prin acțiunile tipice SAIFS (scos telefonul pentru a ne filma, țipete și cereri aberante din partea vicepreședintelui SAIFS, domnul Luca Daniel).
În acel moment nu m-am simțit în siguranță și am dorit părăsirea locației, însă intervenția salvatoare a domnului consilier Güneș Frederich a calmat situația. Domnul consilier AUR Popa Gheorghe a părăsit sala vorbind pe un ton ridicat, spunând că „nu are de ce să mai stea”.
A mai durat aproximativ 10 minute până am reușit să rămânem singuri cu cei trei consilieri ai comisiei, timpul dedicat întâlnirii fiind astfel serios scurtat.
Domnul consilier Güneș Frederich a ținut să își ceară scuze în numele colegului său, reușind astfel să readucă o stare de normalitate, cu toate că nici dânsul, nici ceilalți consilieri prezenți – Cutea Radu și Coldea Horațiu – nu au fost în vreo culpă, ba din contră, au încercat aplanarea acestei situații jenante.
Din păcate, am constatat că domnul consilier Popa Gheorghe a revenit la Filarmonică pentru întâlnirea cu SAIFS de la ora 15:00, ceea ce arată o clară discriminare față de o parte a angajaților Filarmonicii de Stat Sibiu – în special față de angajații care au încercat și încearcă să găsească o soluție reală, asigurând continuitatea concertelor, chiar dacă colegii din SAIFS erau în grevă.
De asemenea, lipsa consilierului din partea PSD de la întâlnirile cu ambele sindicate ne-a dezamăgit, arătând un dezinteres față de problemele instituției noastre.

Prefectura Sibiu
În 19 iunie 2025 a avut loc la sediul Instituției Prefectului-Județul Sibiu, Ședința Ordinară a Comisiei de Dialog Social Sibiu prezidată de prefectul, Mircea Dorin Crețu și Paul Kuttesch, vicepreședinte al Consiliului Județean Sibiu. La ședință au participat, de asemenea, Francisc Oscar Gal, subsecretar de stat în Ministerul Muncii, Familiei, Tineretului și Solidarității Sociale cu atribuții în monitorizarea și coordonarea activităților de dialog social și subprefectul Benedek Zacharie. Pe Ordinea de Zi a ședinței a figurat ”Dialogul social privind susținerea Filarmonicii de Stat Sibiu pentru identificarea soluțiilor legale și echitabile în interesul angajaților, al comunității sibiene și al prestigiului instituției de cultură”.
La acest punct al ședinței au luat cuvântul: Monica Florescu – președinte al Sindicatului Artiștilor Instrumentiști din Filarmonica de Stat Sibiu (SAIFS), Cristian Lupeș – manager al Filarmonicii de Stat Sibiu, Georgel Petrache- președinte al Blocului Național Sindical-Filiala Sibiu, Octavian Gheorghiu – vicepreședinte al Sindicatului Salariaților Filarmonica Sibiu (SSFS), Paula Gherasim – președinte al Sindicatului Salariaților Filarmonica Sibiu (SSFS), Popa Romanino Lucian – membru, Sindicatului Artiștilor Instrumentiști din Filarmonica de Stat Sibiu (SAIFS), Popa Gheorghe – consilier județean (AUR), Draia Cotizo – consilier județean (PSD), Cojocaru Nicolae Horațiu – DSP Sibiu și Francisc Gal – subsecretar de stat, Ministerul Muncii și Solidarității Sociale.
Discuțiile s-au axat pe următoarele aspecte: Decizia de reorganizare a instituției prin reducerea numărului de posturi ocupate; Legalitatea și transparența procesului de reorganizare; Respectarea drepturilor angajaților și protejarea dialogului social; Situația posturilor vacante și redistribuirea bugetară; Existența unor presiuni generate de anumite cercetări disciplinare; Lipsa unui contract colectiv de muncă valabil în instituție; Nemulțumirile exprimate de membrii sindicatului privind modul de comunicare și implementare a reorganizării; Reclamații privind lipsa de empatie și dialog din partea conducerii executive și Posibile soluții de compromis care să mențină continuitatea și calitatea actului cultural.
Prefectul județului Sibiu a subliniat importanța păstrării echilibrului între necesitatea eficientizării activității instituțiilor publice și respectarea drepturilor profesionale și sindicale ale angajaților:
„Filarmonica de Stat Sibiu reprezintă un pilon esențial al vieții culturale sibiene. Este esențial ca toate părțile să colaboreze în mod deschis și constructiv pentru a găsi o soluție viabilă care să nu pericliteze acest patrimoniu artistic.” Reprezentanții ambelor sindicate au exprimat în mod ferm îngrijorarea că această reorganizare afectează grav calitatea actului artistic, coeziunea ansamblului simfonic și stabilitatea profesională a angajaților. De asemenea, aceștia au semnalat lipsa unui cadru de negociere colectivă formală, în condițiile inexistenței unui contract colectiv de muncă ceea ce adâncește climatul de tensiune.
La rândul său, managerul Filarmonicii de Stat Sibiu a oferit o serie de clarificări privind cadrul decizional și legal al reorganizării:
Bugetul alocat instituției este influențat direct de alocările bugetare de la nivel național. În acest an, Consiliul Județean Sibiu a primit un buget semnificativ mai mic, ceea ce a impus măsuri de eficientizare;
În ciuda faptului că legislația nu impunea obligativitatea consultării sindicatului în acest caz, conducerea instituției a invitat reprezentanții sindicali la consultări și a convocat o ședință a Consiliului Administrativ, care nu a putut avea loc din lipsă de cvorum, deoarece sindicatul nu a participat;
Pașii parcurși s-au realizat conform prevederilor legale în vigoare privind reorganizarea instituțiilor publice;
Managerul și-a exprimat regretul față de existența unor dosare penale deschise privind activitatea sindicatului SAIFS, subliniind că acestea creează o stare de incertitudine în interiorul instituției.
De asemenea, subsecretarul de stat, Francisc Gal a asigurat Filarmonica de Stat Sibiu de toată disponibilitatea și sprijinul său și a reiterat necesitatea dialogului și echilibrului între rațiunile administrative și drepturile angajaților: „Filarmonica de Stat Sibiu este o instituție emblematică a culturii locale. Este esențial ca dialogul dintre conducere și salariați să se realizeze într-un mod onest și transparent, astfel încât să fie identificate soluții de compromis care să nu afecteze ireversibil identitatea artistică a ansamblului.”
Instituția Prefectului – Județul Sibiu își reafirmă angajamentul față de promovarea dialogului social și îndeamnă toate părțile implicate să trateze cu responsabilitate situația, în spiritul transparenței și al respectului reciproc.

Poziția președintelui Consiliului Județean Sibiu
„În ultimele săptămâni, opinia publică a fost bombardată cu informații false, distorsionate și adesea prezentate tendențios despre măsurile de reorganizare a Filarmonicii de Stat Sibiu. Este momentul să clarificăm, ferm și fără echivoc, faptele. Avem datoria să spunem adevărul – din respect pentru sibienii care, prin taxele și impozitele plătite, susțin cultura în acest județ și care au dreptul la un act artistic de calitate, nu la manipulări și scandaluri. Publicul sibian merită concerte, nu scandaluri. Merită siguranța că, dacă plătește un bilet, va avea parte de muzică.
Reorganizarea Filarmonicii de Stat Sibiu este o decizie responsabilă, în interesul comunității. Nu înseamnă desființare, ci salvare, într-un context economic dificil.
Consiliul Județean Sibiu: un susținător constant al culturii
Este esențial să reamintim că, ani la rând, Consiliul Județean Sibiu a alocat cele mai mari procente din bugetul județean pentru cultură – la nivel național. Asta nu e o interpretare, ci un fapt.
Avem cinci instituții culturale de prestigiu, cu recunoaștere națională și internațională, pe care suntem datori să le protejăm nu doar prin declarații, ci prin decizii concrete – care să le asigure sustenabilitatea, performanța și deschiderea către public.
Care este realitatea?
Reorganizarea Filarmonicii nu este un moft, ci o obligație legală. Aceasta decurge din constrângeri bugetare obiective, prevăzute de OUG 156/2024 și Legea responsabilității fiscal-bugetare.
Mai mult, în 2025, județului Sibiu i s-a redus semnificativ bugetul în urma unei scăderi de aproape 80.000 de locuitori raportată la recensământ. Toate instituțiile – inclusiv Consiliul Județean – sunt obligate să se încadreze strict în bugetele aprobate, inclusiv la cheltuieli de personal.
Orice depășire ar fi ilegală și ar atrage sancțiuni directe pentru conducerea instituției și a Consiliului Județean.
Ce presupune reorganizarea?
Nu înseamnă desființarea instituției, ci adaptarea la realitățile financiare și la nevoile comunității.
Am analizat cu maximă responsabilitate toate posturile, activitatea fiecărui compartiment și eficiența utilizării fondurilor publice. Reorganizarea prevede desființarea a 9 posturi vacante și 9 posturi ocupate, cu activitate redusă și costuri salariale disproporționate – ceea ce va genera economii anuale de peste 2,3 milioane lei.
S-a realizat o analiză comparativă între angajarea permanentă și colaborarea punctuală cu muzicieni invitați pentru posturi de nișă. Posturile esențiale rămân. Muzicienii de nișă vor putea colabora punctual, așa cum se întâmplă în alte filarmonici din țară.
Ce s-a transmis greșit?
Au fost lansate campanii mincinoase. Nicio măsură nu prevede închiderea instituției sau oprirea activității orchestrei. Dimpotrivă, Filarmonica rămâne funcțională și activă.
Realitatea este alta: artiștii beneficiază de salarii de rang 1 cu un program de rang 2, salarii mai mari decât angajați din alte instituții culturale. Sindicatul a condiționat contractul colectiv de muncă de reduceri de concerte și plăți suplimentare. Mai grav, au avut loc acte de agresiune confirmate de Poliție și Medicina Legală – inclusiv sechestrarea managerului și a altor colegi.Grevele, declarate ilegale prin hotărâri definitive, au dus la anularea de concerte și pierderea încrederii publicului.
Ce urmează?
Vom continua reorganizarea – pentru că este legală, corectă și necesară.
Vom proteja Filarmonica – dar nu prin a o menține captivă unor grupuri de presiune.
Restructurarea va permite continuitatea activității, va fi transparentă și în conformitate cu legislația muncii. Nu vom crea posturi noi, iar artiștii afectați vor avea prioritate la colaborări ocazionale.
Mesajul nostru este clar, spune Consiliul Județean
Cultura înseamnă muncă, respect și responsabilitate. Nu circ sindical.
Nu putem cere cetățenilor să plătească taxe mai mari ca să întreținem structuri ineficiente.
Suntem aici pentru comunitate. Pentru fiecare sibian care vrea artă, nu scandal.
Și da – vom merge mai departe. Cu fermitate. Cu legea în mână. Cu responsabilitate.
Vă mulțumesc!”, afirmă Daniela Cîmpean, susțintă de grupul aleșilor județeni PNL.
Politicul sibian și scandalul de la Filarmonica Sibiu. Poziția grupului PSD din Consiliul Județean Sibiu privind criza de la Filarmonica Sibiu

„În urma declarației recente a conducerii Filarmonicii Sibiu, care afirmă că „în acest moment, consilierii județeni sunt singurii responsabili pentru această dramatică situație”, grupul PSD din cadrul Consiliului Județean Sibiu consideră că este nevoie de o clarificare esențială, nu doar pentru respectarea adevărului, ci și pentru menținerea unui dialog echilibrat între instituții, transmite PSD, prin vocea consilierului județean Marius Novac.
În calitate de consilieri județeni, ne asumăm rolul de parteneri și susținători ai culturii locale, însă este profund incorect și injust ca întreaga responsabilitate pentru dificultățile bugetare ale Filarmonicii să fie plasată pe umerii consilierilor. Managementul unei instituții culturale implică nu doar viziune artistică, ci și o gestionare riguroasă a resurselor, transparență în comunicare și inițiativă în atragerea de fonduri alternative.
Criza bugetară actuală este rezultatul unui lanț de decizii – sau, mai grav, al absenței acestora – care au început cu mult înainte de acest impas. A susține că in acest caz consilierii sunt vinovați înseamnă a ignora complexitatea reală a administrației publice și a responsabilităților instituționale. Facem un apel sincer la colaborare și maturitate instituțională. Cetățenii județului merită mai mult decât acuzații reciproce — merită un mediu cultural viu, susținut de o echipă unită și transparentă. Analiza responsabilității situației actuale poate fi abordată prin următoarele aspecte:
- Credem că responsabilitatea pentru situația financiară a Filarmonicii este a conducerii instituției, deoarece managerul are un rol crucial în planificarea bugetului, identificarea surselor de finanțare și anticiparea unor dificultăți. A da vina pe consilieri reprezintă o simplificare excesivă.
- Este de menționat că, prin proiectul de buget propus de Filarmonica Sibiu (instituție aflată în subordinea Consiliului Județean Sibiu), conducerea instituției nu a semnalat lipsa fondurilor suficiente pentru plata salariilor în anul 2025.
- Considerăm că managementul nu a luat din timp măsuri pentru a preveni criza: solicitări clare de fonduri, atragerea de sponsorizări, proiecte alternative de finanțare sau renegocieri contractuale. Acest lucru indică faptul că vina nu este externă.
- Dacă Filarmonica nu a fost transparentă cu privire la nevoile sale bugetare sau nu a comunicat eficient și la timp cu autoritățile locale, atunci, logic, este dificil de demonstrat că întreaga responsabilitate revine consilierilor județeni.
Cu tot respectul față de dificultățile întâmpinate de Filarmonica din județ, considerăm că afirmația conform căreia „în acest moment, consilierii județeni sunt singurii responsabili pentru această dramatică situație” este nedreaptă.
Conducerea unei instituții de cultură presupune viziune, responsabilitate și capacitatea de a anticipa dificultățile bugetare printr-o bună gestionare a resurselor și o comunicare eficientă cu autoritățile.
Criza financiară invocată este, în mod clar, rezultatul unui cumul de factori: lipsa unui plan sustenabil de finanțare, o adaptare insuficientă la contextul economic actual și o transparență deficitară în relația cu decidenții locali.
Considerăm că problema salarizării personalului Filarmonicii poate fi rezolvată prin alocările bugetare din cotele defalcate din impozitul pe venit pentru finanțarea instituțiilor publice de spectacole, care se fac periodic la nivel național , nu prin concedieri de instrumentiști. Trebuie doar să existe voință politică!
Este regretabil că, în loc să existe solidaritate instituțională și o căutare sinceră a soluțiilor, se alege calea acuzațiilor unilaterale. Cultura are nevoie de sprijin, dar și de lideri capabili să genereze soluții, nu doar să desemneze vinovați.
Îndemnăm la dialog, cooperare și responsabilitate comună. Doar printr-un efort colectiv putem păstra vie și relevantă scena culturală locală”, lider grup – Consilieri Județeni P.S.D., prof. Marius Emilian Novac.
Radu Scutea, liderul PMP Sibiu și consilier județean

Iată care este poziția liderului PMP Sibiu, Radu Scutea, consilier județean în actuala legislatură. „Domnul Cristian Lupeș, locuitor al Sibiului care vorbește despre responsabilități trebuie să aibă în vedere faptul că zidurile de apărare ale vechii cetăți nu au fost construite ca să servească drept garaj
pentru mașini. Primesc zilnic de la un timp fotografii cu limuzine parcate în pasajul de la intrarea artiștilor în Filarmonică. Domnul Cristian Lupeș, managerul Filamonicii sibiene, trebuie să aibă în vedere faptul că responsabilitatea pentru plata salariilor este a managerului și a echipei manageriale, care are un buget aprobat de către consilierii județeni pentru întreg anul 2025 și când la votarea acestui buget nu a spus banii ajung numai pentru 8 luni. În plus, proiectul de reorganizare a Filarmonicii a fost retras de pe ordinea de zi de către doamna președintă, deci putem concluziona că este necorespunzător și trebuie modificat. Dacă responsabilitatea realizării unui proiect echilibrat și nediscriminatorul de reducere a cheltuielilor Filarmonicii sibiene este prea mare, cei responsabili ar trebui să-și prezinte
cât mai repede demisia”, este mesajul liderului PMP Sibiu.
USR Sibiu cere demisia lui Cristian Lupeș
„Declarațiile făcute astăzi (n.red. – luni) de managerul Filarmonicii de Stat Sibiu, Cristian Lupeș, în care acuză consilierii județeni pentru criza financiară a instituției, sunt iresponsabile și complet rupte de realitate. Este inacceptabil ca o problema cronică de management , cunoscută de ani de zile, să fie aruncată pe umerii celor care refuză să aprobe restructurări făcute pe genunchi – fără viziune, fără transparență și fără o consultare autentică cu profesioniștii din domeniu.
Domnul Lupeș conduce Filarmonica de aproape șase ani. În tot acest timp, problemele financiare și tensiunile interne au fost recurente, publice și nerezolvate. Faptul că astăzi instituția nu mai are bani pentru salarii nu este rezultatul unei decizii amânate în Consiliul Județean, ci al unui management deficitar, al refuzului de a construi un dialog real și al preferinței pentru conflict în locul unei reforme reale.
Grupul consilierilor județeni USR consideră că responsabilitatea pentru această „dramatică situație” aparține conducerii executive a Filarmonicii, nu consilierilor județeni care aleg să nu valideze un plan superficial, fără fundament solid, construit pe criterii subiective. Mai mult, faptul că printre cei vizați de concedieri se numără lideri sindicali denotă un tip de conducere abuzivă, incompatibilă cu valorile unei instituții publice de cultură. În aceste condiții, consilierii județeni USR solicită demisia imediată a managerului Cristian Lupeș, care nu mai poate fi un partener credibil în procesul de salvare și reconstrucție a Filarmonicii.
Este nevoie de o conducere nouă, capabilă să acționeze cu profesionalism, echilibru și deschidere, pentru a reda încrederea în instituție. Menționăm că, în ultimele săptămâni, ne-am întâlnit cu toți actorii implicați – inclusiv cu domnul Cristian Lupeș – tocmai pentru a înțelege situația în profunzime și pentru a contribui la găsirea unor soluții reale și durabile. USR Sibiu va continua să susțină orice proces de reformă onestă, care are în centru interesul publicului, respectul față de artiști și salvarea unei instituții emblematice pentru cultura sibiană”, susține USR Sibiu.
AUR Sibiu: „Filarmonica de Stat Sibiu merită respect, profesionalism și stabilitate!”
“Din păcate, în ultimii ani, conducerea instituției a fost marcată de tensiuni constante, lipsă de transparență și o degradare evidentă a climatului intern. Situația gravă în care se află acum Filarmonica – cu bugetul epuizat și riscul neplății salariilor – este rezultatul unui management defectuos și al refuzului repetat de a construi un dialog real cu angajații și cu autoritățile locale. Propunerea de buget a fost înaintată de managerul Cristian-Calin Lupeș, manager care nu știe să prioritizeze cheltuielile pentru eficiența instituției.
Nu poți veni cu cheltuieli insuficiente pentru personal, dar în schimb vii cu cheltuieli pentru „Bunuri și servicii” de 8 ori mai mari decât alte Filarmonici, un exemplu elocvent fiind Filarmonica Transilvania din Cluj. Asta denotă că acest manager nu are o viziune sau dorește desființarea unei instituții de cultură respectiv Filarmonica de Stat Sibiu. Declarațiile recente ale domnului Cristian Lupeș, prin care încearcă să transfere întreaga responsabilitate asupra consilierilor județeni, sunt nu doar incorecte, ci și profund iresponsabile. Este inacceptabil ca, în fața unei crize evidente, să se arunce vina pe cei care refuză să gireze o restructurare superficială, lipsită de fundament, care lovește exact în instrumentiștii aflați în conflict deschis cu conducerea.
AUR Sibiu, prin consilierii săi județeni, dl Lucian Coca, dl Bogdan Drașoveanu, dl Augustin Sava si dl Gheorghe Popa, cel care a fost si reprezentantul AUR în comisia constituită la nivel de Consiliu Județean în aceasta speță și cei care prin intervenția în Comisia Juridică, au obținut un AVIZ NEGATIV în urma căruia s-a retras de pe ordinea de zi proiectul inițial, solicită DEMISIA de urgență a managerului Cristian Lupeș. Este clar că domnia sa, nu mai poate asigura stabilitatea instituției și nu mai reprezintă un partener de încredere în procesul de redresare al Filarmonicii. Suntem deschiși unui proces de reconstrucție onest și profesionist, bazat pe consultare reală cu artiștii, sindicatele și specialiștii în domeniu. Sibienii merită o Filarmonică funcțională, valoroasă și apolitică, condusă de oameni care pun cultura mai presus de orgolii și conflicte personale.
Responsabilitatea trebuie să primeze. Este timpul pentru un nou început, unul bazat pe fapte pozitive pentru comunitatea sibiană, nu unul degradant, amenințător și lipsit de fundament!”.
FDGR nu și-a exprimat încă o poziție clară
Consilierii județeni FDGR nu s-au pronunțat încă în legătură cu proiectul Consiliului Județean Sibiu privind reorganizarea instituției și nici nu au comentat declarațiile directorului Cristian Lupeș.
Vrei mai multe informații, știri bune, reportaje și interviuri pe zi? Ne-ar ajuta foarte mult o recenzie de la tine. Intră AICI.