Sibiul e un oraș generos și ofertant pentru afacerile sănătoase, durabile și competitive. De peste 15 ani, ifm este una din prezențele cele mai dinamice în orașul de pe Cibin. Povestea a început în 2005, când ifm electronic, divizia de vânzări a companiei, având sediul central în Sibiu, a început să vândă senzori în țara noastră. În 23 noiembrie 2015, ifm efector, care produce și dezvoltă senzori industriali, a asamblat primul senzor în fabrica din Sibiu iar, peste un an, pe poarta fabricii a ieșit senzorul cu numărul un milion. În anul 2017 cea de-a doua divizie a ifm, ifm prover, s-a alăturat fabricii din Sibiu. Astăzi, ifm Sibiu găzduiește peste 700 de angajați, ocupând un rol important pe piața marilor dezvoltatori din zona Industrială de Vest.
Cartea de vizită IFM
Alex Măgdoiu, manager general al ifm efector și ifm prover România, prezent în Redacția Sibiu 100%, ne-a mărturisit cum e să gestionezi o astfel de afacere. Printre punctele pe care le-am atins, am vorbit despre filosofia și strategia de lucru în ifm și cum poți face performanță în România atunci când obiectivele trebuie integrate într-un context socio-economic.
”ifm este o companie de familie germană, înființată acum mai bine de 50 de ani, mai exact în 1969. Cei doi membri fondatori s-au întâlnit la un târg din vremea aceea; unul activa în domeniul vânzărilor și avea nevoie de senzori, iar celălalt era un inginer bun, care a zis că ar putea produce și dezvolta senzorii ceruți de piață. Așa a început povestea ifm. Ambele familii au rămas până în prezent la conducerea afacerii. Familia Buck este responsabilă de partea tehnică, dezvoltare și producție senzori industriali iar, familia Marhofer, este responsabilă de partea de business și de tot ceea ce înseamnă comercializarea senzorilor pe piața mondială. Printr-o dezvoltare constantă și stabilă, ifm a ajuns astăzi la peste 8.000 de angajați, cu o prezență în peste 180 de țări și o cifră de afaceri la nivel mondial de peste 1 miliard de euro. Partea de dezvoltare și producție este prezentă în Germania, România, Polonia, America, Singapore și India”- povestește Alex Măgdoiu.
”ifm a pornit de la ideea senzorilor industriali, a crescut și astăzi se numără printre liderii mondiali în tot ceea ce înseamnă senzori de poziție, senzori de proces pentru presiune, temperatură, flux și nivel de umplere, senzori pentru controlul miscarii (Motion Control), sisteme de identificare (RFID), precum și soluțiile moderne Vision (senzori 3D, camere, ecrane și sisteme de afișare)”- adaugă Alex Măgdoiu. ”Avem ca parte principală de portofoliu produsele de catalog însă deținem și produse dezvoltate în funcție de cerințele clienților. Ceea ce ne diferențiază de restul competitorilor, este faptul ca ifm nu produce pentru un singur tip de industrie ci alege să furnizeze senzori pentru o multitudine de clienți din segmente diferite. Industriile precum cea metalurgică, alimentară, logistică, mașini unelte, robotică industrială, farmaceutică sau energie eoliană reprezintă principalele domenii în care regăsim soluții ifm.”
Sibiul, alegerea perfectă
Alex Măgdoiu a împărtășit cu noi cum ifm a ales Sibiul. ”După 2010, presiunea pe costurile de fabricație în domeniul senzoristicii s-a amplificat. Atunci a fost momentul când ifm și-a pus problema reală de a internaționaliza atât dezvoltarea cât și producția senzorilor. Pentru a menține calitatea premium dar și un timp de reacție scăzut în ceea ce privește livrările către clienți, a apărut ideea unor locații best cost, astfel luând naștere fabricile din Polonia și România. În 2014 a fost prima data când ifm a analizat potențialele regiuni ale României pentru dezvoltarea unei noi fabrici. Locația de aici a plusat atât prin sediul de vânzări deja existent, cât și prin aeroportul internațional, universitatea tehnică și vorbitorii de limba germană. Astfel, s-a luat decizia că Sibiul este alegerea potrivită.
Primii pași în deschiderea noului sediu din Sibiu, au început în 2014 cu: alegerea zonei, achiziționarea terenului cu o priveliște spectaculoasă, în proximitatea aeroportului. În noiembrie 2015 a început producția în Sibiu cu primii 30 de angajați care au pus bazele creșterii viitoare. Astfel, în 7 ani s-a reușit atât o creștere sănătoasă, cât și menținerea fluctuației de personal la un nivel foarte scăzut.
Astăzi, în România funcționează trei mari entități ale ifm: ifm efector SRL, ifm prover SRL, și ifm electronic SRL. La începutul acestui an, ifm prover SRL a început construcția unei noi fabrici pe un teren achiziționat tot pe platforma Industriala de Vest a Sibiului. La final de an va avea loc recepția de finalizare a lucrărilor, urmând ca în primăvara 2023 toate cele trei entități să se unească pe platforma Vest.”
”ifm investește în dezvoltarea angajaților”
L-am întrebat pe Alex Măgdoiu cum ar descrie stilul său de management. ”Fiind o companie de familie, ifm a mers mult pe o politică apropiată de angajat. Sloganul companiei, ifm close to you! Aproape de tine! – este mottoul nostru, pentru că la ifm, oamenii stau la baza succesului, fie că ne referim la angajați sau la clienți. Dar close to you este mai mult decât un simplu motto, este modul în care ne comportăm ca într-o familie, fiind aproape unul de celălalt, ajutându-ne. Punem foarte mult accent pe comunicare și transparență astfel, echipa de management încearcă să fie aproape de fiecare angajat, să nu aibă o agendă ascunsă. Da, o locație best cost, presupune printre altele o optimizare a costurilor de personal și asemănător altor multinaționale venite în România, partea de motivare financiară nu se ridică la nivelul din Europa de Vest. Pentru noi devine important – cum facem mediul de lucru cât mai plăcut? -pentru ca cele 8 ore pe care le petrecem la serviciu să nu îți lase o amprentă negativă în viața privată. De aceea încercăm să creăm un echilibru între viața privată a fiecărui angajat și locul de muncă. Pe lângă asta sunt o suită de acțiuni în acest sens pe care le-am reunit sub umbrela #ifmily. #ifmily este format din colaborarea cu oameni onești, cu spirit de echipă, integri și cu inițiativă, valori pe care compania și-ar dori să le regăsească și în viitorii colegi. E un slogan care a pornit în ifm Sibiu. Colegele din echipa de resurse umane au venit cu această idee, care acum este preluată și de grup, iar sub acest slogan avem un calendar anual de activități. Toate acțiunile de motivare sunt îndreptate în acest sens. Astfel, fiecare lună marchează câte un eveniment intern, menit să construiască o atmosferă prietenoasă și relaxantă în cadrul companiei, unind astfel atât angajații, cât și copiii sau familiile acestora. În paleta activităților am putea vorbi despre evenimente dedicate pasionaților de bucătarie, până la evenimente cu tematică sportivă.
Avem mult mai multe acțiuni decât lunile din an iar, spre surprinderea noastră, avem de fiecare dată un grad de participare bun la toate aceste acțiuni. Ceea ce definește politica de management a ifm, este faptul că aceasta nu penalizează greșeala, ci o previne prin investirea în dezvoltarea personală și profesională a angajaților. Nu am fost orientați spre performanța obținută printr-o disciplină riguroasă, dacă lucrurile nu merg bine, ne bazăm pe – ce învăț eu din greșeala aceasta? Cum facem ca următoarea dată greșeala să nu se mai repete, să fim mai buni! – ” mai completează Alex Măgdoiu.
Profilul angajatului ifm
Care e profilul angajatului ifm? ”În cei 7 ani de activitate în România nu ne-am conturat un tipar de angajat ideal. Având la bază oameni bine pregătiți, iar cu timpul ne-am dat seama că cei care ne devin colegi, se aliniază în mod natural culturii ifm. Suntem o companie tânără unde media de vârstă este undeva în jurul a 34 de ani. Nu este un criteriu pe care l-am căutat, dar fiind o firmă nou înființată în Sibiu, cu siguranță am atras o forță de muncă mai tânără, mai dinamică pe piața muncii. Datorită profilului companiei, oferim locuri de munca de la muncitor necalificat până la roluri în domeniile IT sau dezvoltare hardware, software și mecanică. Cu siguranță în producție, fiind nevoie de atenție la detalii, am putea preconiza că femeile sunt mult mai deschise înspre astfel de posturi, însă avem o repartiție foarte bună pe cele două sexe. Ne mândrim cu o rată de retenție foarte bună a angajaților. Faptul că foarte puțini colegi aleg să părăsească ifm, e un rezultat a tot ceea ce facem noi. Analizăm de fiecare dată motivele care au condus la o plecare din firmă, pentru a înțelege de ce s-a întâmplat acest lucru. În ceea ce privește motivația financiară, aceasta este la nivelul corect al pieței din Sibiu. Pe lângă asta, venim cu un pachet extins de beneficii menite să aducă un plus angajaților ifm. Printre acestea se numără o cantină, în care se servește o masă bună, caldă, la un preț subvenționat la jumătate de către companie, o asigurare medicală privată cât mai completă, servicii stomatologice, diferite pachete pe parte de mișcare, cu abonamente avantajoase la săli de sport (unde firma suportă o mare parte a costurilor), bilete la cinematograf și altele. Pachetele sunt pentru toți angajații ifm, pentru că noi considerăm că toți colegii sunt parte a #ifmily.”
Cine este Alex Măgdoiu dincolo de ifm?
Am vrut să îl cunosc pe Alex Magdoiu și dincolo de omul puternic, de succes, care gestionează una din cele mai mari afaceri din Sibiu și care, la doar puțin peste 40 de ani, știe să facă, zi de zi, performanță. ”Eu mă simt împlinit personal”, ne răspunde Alex. ”Am o familie frumoasă, sunt un om de familie, născut și crescut în Sibiu. Am plecat la facultate în București (acesta fiind singurul moment în care nu am stat pe acasă) și de acolo în Germania. În timpul facultății am întâlnit-o pe Laura, soția mea, și mai mult de jumătate din viață ne-am petrecut-o alături unul de celălalt, cu foarte multe momente frumoase. După studii am revenit în țară și m-am angajat la una din firmele mari prezente pe piața locală. În paralel cu munca nu am renunțat la studii și am continuat cu încă un master, după care cu studiile doctorale. Am investit o parte considerabilă din viață în educație, dar consider că nu aș fi ajuns unde sunt astăzi fără această bază. Din acest punct de vedere mă simt foarte împlinit, cu siguranță fiecare dintre noi trebuie să ne dezvoltăm toată viața. Prin urmare, eu mai am multe de învățat, dar în linii mari sunt mulțumit cu ceea ce am reușit. După studii și primii pași din carieră a venit și momentul să ne crească familia. Tudor, băiatul meu, va face în curând 6 ani și în fiecare seară când ajungem acasă, ne bucurăm de fiecare moment petrecut împreună, în familie. Pe lângă soție și copil, am aproape de casă părinții, socrii, prietenii care vin și ne ajută în tot ceea ce este nevoie și atunci pachetul – viață personală – se completează foarte bine.”
L-am întrebat pe Alex care îi sunt vulnerabilitățile, micile sale plăceri (ne)vinovate. ”Timpul liber la mine a fost cam întotdeauna nesănătos”, ni se confesează. ”Dar asta a fost problema mea de când mă știu. M-a atras foarte mult monitorul, de tânăr am petrecut destul de mult timp cu jocurile pe calculator. Împreună cu vârsta, a mai scăzut apetitul și timpul pentru jocuri, însă îmi face plăcere să mai pornesc din când în când câte un joc. Acum vine și cel mic lângă mine, pentru că a ajuns la vârsta la care ne putem juca împreună. Recunosc, asta este partea nesănătoasă a mea”. Alex ne-a mai spus despre el ca – timpul liber îl petrece întotdeauna cu familia și prietenii, alegând să schieze de fiecare dată când are ocazia, participând, în tribune, și susținând galeria sibiană la meciurile de baschet, înotând sau meșterind prin casă. Călătoriile în țară și în afara acesteia sunt o mare plăcere a familiei și profită de fiecare ocazie pentru a vedea ceva nou. Sărbătorile Crăciunului sunt întotdeauna în familie, acasă, în Sibiu, de peste 40 de ani – cu excepția unuia singur, când a fost în ultimul an de studii din Germania iar, Revelionul se întâmplă să îl găsească între prieteni, cel mai probabil din acest an făcând echipă și cu Tudor.