Cea de-a 12-a ediţie a Festivalului Internaţional de Film Documentar ASTRA de la Sibiu (AFF 2012) a debutat luni, 15 octombrie, la Casa de Cultură a Sindicatelor. Pe parcursul întregii săptămâni au fost prezentate aproape 100 de filme, reprezentând 24 de ţări participante, după ce s-a făcut o selecţie dintr-un număr de 1000 de filme din 40 de ţări. O treime dintre filmele vizionate au fost produse în România, de regizori români sau străini, prezentate, majoritatea în premieră, la Festivalul ASTRA. În intervalul 15 – 18 octombrie, programul festivalului a cuprins documentare pentru copii, în cadrul Astra Film Junior – singurul program de educaţie vizuală prin film documentar din România, dedicat copiilor şi adolescenţilor. Pe lângă educaţie vizuală, cinematografică şi culturală, elevii au avut parte şi de educaţie ecologică prin filmul documentar, dobândind noţiuni primare despre interacţiunea oamenilor cu mediul, şi au aflat cum apar şi cum pot fi rezolvate problemele legate de apă la nivel global. Patru masterclass-uri au fost organizate de-a lungul săptămânii. Primul dintre ele, programat marţi, a fost susţinut de regizorul polonez Petr Lom, cunoscut pentru filme pe tema drepturilor omului: „On the tightrope”, „Bride Kidnapping in Kyrgyzstan”, „Letters to the President” şi „Back to the Square”. Zilele de miercuri şi joi au fost dedicate masterclass-ului „Roma Stories”, expunere pe tema investigaţiilor privind imaginea romilor în filmul documentar. Trei filme-eveniment au fost prezentate în cadrul acestui maraton: „Adevărul despre Holocaust”, „Balul ţiganilor” şi „Ajutor pentru Mihaela”. Vineri, în cadrul masterclass-ului despre „Documentarul de investigaţie”, jurnalişti şi experţi au participat la o discuţie care a avut ca studiu de caz emisiunea „România, te iubesc!”. Miercuri, joi şi vineri, AFF a găzduit cel de-al doilea episod al masterclass-ului „Docstories Black Sea”, care a început în primăvară la Tibilisi şi se va încheia în Amsterdam, la IDFA. Prezenţa acestui masterlclass la Sibiu e încă o dovadă a faptului că Astra Film Sibiu este luat în considerare pe plan internaţional. De-a lungul întregii săptămâni, a fost expusă în foaierul Casei de Cultură colecţia de fotografii „Culoarea fânului: Ţăranii din Maramureş”, a lui Kathleen Laraia McLaughlin, profesor de artă fotografică şi cercetător principal Fulbright. Aceasta a susţinut marţi după-amiază o prelegere despre „Tendinţe actuale în fotografia documentară”, ilustrate de câteva proiecte dinamice. În secţiunea evenimentelor muzicale, deschiderea oficială a fost urmată de concertul lui Tomas Dvorak, cunoscut ca Floex, cu un amestec de sound experimental şi electronic minimalist. Trupele Avant’n’Gard (combinaţie de incantaţie urbană, ritm ambiental, sonoritate psihedelică, free jazz), Zmei Trei (sunete de muzicuţă aranjate în muzică balcanică şi ţigănească), Trei Parale (muzică veche românească), dar şi grupul Anton Pann (muzică derivată din manuscrise medievale bizantine, otomane şi apusene) au susţinut concerte în serile festivalului în Foaierul Casei de Cultură. Intrarea foaierului a găzduit, de asemenea, expoziţia ReciclART, ansamblu de costume şi obiecte obţinute după reciclarea obiectelor vechi, a lucruşoarelor şi a altor deşeuri, regândite într-o estetică ecologică. Cinci filme-eveniment la Astra Film Sibiu 2012 În cadrul Astra Film Festival 2012 au avut premiera cinci filme-eveniment despre teme de actualitate ale realităţii româneşti – de la problema exploatării miniere de la Roşia Montană, la caii sălbatici din Delta Dunării şi la subiecte sensibile din istoria noastră contemporană. „Fuga din rai” a istoricului şi omului de televiziune Stelian Tănase este povestea a două tentative de evadare din ţară, în anii ’80, una sub acoperirea nereuşită a unei false nunţi, cealaltă fructificată printr-un zbor deasupra graniţelor, până în Austria. Documentarul „Vorbitor”, regizat de Radu Muntean, vorbeşte despre cum se nasc relaţiile de iubire. Nu oriunde – ci în penitenciare, unde iubirea devine un substitut al libertăţii şi reprezintă, poate, singura speranţă într-un viitor mai bun. „Roşia Montană, un loc la marginea prăpastiei”, regizat de Fabian Daub, aduce în prim-plan situaţia dintr-o localitate adânc divizată, unde falia dintre susţinătorii şi oponenţii proiectului minier desparte chiar familii întregi. Filmul lui Dan Curean, „Gone Wild”, este o poveste spusă prin ochii unui copil, despre felul în care pădurile protejate din zona Deltei Dunării sunt distruse de caii lăsaţi liberi şi despre conflictele dintre autorităţile locale şi ecologişti, care decurg de aici. Documentarul de debut al lui Florin Cioabă, „Adevărul despre holocaust”, prezintă mărturiile ultimilor supravieţuitori ai deportărilor din Transnistria, precum şi dramele trăite în comunităţile rome după constituirea României Mari şi odată cu izbucnirea celui de-al Doilea Război Mondial. Impresii de la AFF. De vorbă cu Dumitru Budrala, Cristi Puiu, Petr Lom şi Vintilă Mihăilescu Printre personalităţile prezente la Astra Film Sibiu 2012 se numără documentaristul Dumitru Budrala, directorul festivalului, regizorul Cristi Puiu, pentru a cincea oară membru al juriului festivalului, documentaristul Petr Lom, doctor în filozofie politică la Harvard, şi antropologul Vintilă Mihăilescu, cronicar al revistei „Dilema Veche”. „Dacă eşti pasionat, dacă îţi place să lucrezi la un festival de film documentar, nici nu se consideră că e o muncă. Suntem tot anul în concediu”, spune Dumitru Budrala. „Pur şi simplu, mă simt în apele mele când văd că un festival merge, când văd oameni care se întâlnesc, venind din toate colţurile lumii. Normal că asta îţi creează o stare de mulţumire. Când vezi că vin oameni din locuri foarte diferite, din Anglia, Germania sau din Polonia, special pentru festivalul ăsta. Sunt oameni care s-au căsătorit aici, oameni care s-au împrietenit, care au creat relaţii durabile. Sunt oameni care au amintiri foarte plăcute despre Astra Film Sibiu”. Cristi Puiu a jurizat, anul acesta, secţiunile „Internaţional” şi „România”. „Cred că cel mai important lucru e să ajungi la celălalt. Dacă poţi provoca întâlnirea… şi nu poţi provoca întâlnirea, ea se petrece fără voia ta. Dacă ai şansa de a te întâlni cu celălalt, atunci avem ceva acolo. Întâlnirea nu se petrece în mod continuu, există numai fragmente de întâlniri, şi astea sunt emoţiile pe care mie mi le provoacă filmul, oricare ar fi el, documentar sau ficţiune”, crede Cristi Puiu. Petr Lom a susţinut, marţi, două masterclass-uri despre „profesia de documentarist”. „Sunt multe provocări când faci filme documentare în ţări precum Kîrgîzstan,China, Iran şi Egipt”, arată Petr Lom. „În primul rând trebuie să fii atent, să nu fii nechibzuit – încearcă să laşi toate prejudecăţile acasă, astfel încât, atunci când te duci să filmezi, să ai şi mintea, şi inima deschise. ªi apoi, provocarea cea mai grea e sentimentul de confuzie pe care îl ai mai tot timpul şi sentimentul că lucrurile nu vor ieşi. Poate să iasă foarte prost; iei o decizie greşită şi poţi fi expulzat de autorităţi. În Egipt, sigur că trebuie să îţi faci griji tot timpul despre siguranţa personală.” Profesorul Vintilă Mihăilescu a participat, miercuri şi joi, la masterclass-ul „Roma Stories” din cadrul AFF. „Când vezi un film documentar, trebuie să te apropii de el cu o iubire de realitate. Cu precizarea, care este deja banală, că un film docum
entar nu este un cut/paste al realităţii. Cred că trebuie să fie iubire de realitate, pentru că doza de emoţionalitate şi de subiectivitate este uriaşă. Ceea ce schimbă însă perspectiva este un anumit gen de respect şi, în ultimă instanţă, de empatie cu oamenii pe care îi prezinţi sau a căror viaţă o urmăreşti”, ne spune Vintilă Mihăilescu. (P)