Un mix între un spaţiu de coworking, evenimente și artă care pune în centrul activității sale comunitatea. Așa este descris Nook de către Ioana Pasc, cea care și-a văzut visul cu ochii când a reușit să deschidă spațiul de coworking pe Bulevardul Victoriei nr. 22 chiar în plină pandemie. Deși perioada nu a fost deloc prielnică, pasiunea, entuziasmul și creativitatea depuse de Ioana în proiect se văd încă de când deschizi prima ușă de la Nook. Un loc prietenos, frumos și atent amenajat, cu un iz confortabil de „acasă”, deși te afli la „birou”. Ioana și-a pus sufletul în proiectul ei, „my baby” cum îl numește, și tot ce speră, în vremuri tulburi precum cele pe care le trăim acum, e ca afacerea ei să „supraviețuiască” pentru a putea realiza tot ce și-a propus. Și tot ce-i va mai veni în minte, pentru că debordează de energie și idei când se gândește la viitorul lui Nook.
La 34 de ani, Ioana e un tânăr antreprenor care își pune toate resursele în afacerile pe care le coordonează. Are o agenție de Digital Marketing și, de câteva luni, are și Nook, „copilașul ei”, despre care spune că e o extensie a ei. „Momentan, îi spun my baby, e ca un copilaș al meu. Cred că e în multe feluri o extensie a mea… Cum simt eu să fac lucrurile în fiecare zi pe toate părțile. Mi-am dorit să arate bine vizual, pentru că eu cred foarte mult că ne influențează spațiul în care lucrăm și trăim. De multe ori nu ne dăm seama, nu suntem conștienți de importanța pe care o au frumosul și esteticul în viața noastră. Aici, e o combinație între partea asta de estetic și de zen, cu partea de comunitate, oamenii pe care îi atragi, oamenii care vin aici să simtă că sunt înconjurați de alți oameni cu care rezonează și cu care pot dezvolta proiecte. E ușor idealist proiectul, în sensul că e ca un spațiu ideal în care să vii să lucrezi, dar ce-am fi noi fără visuri?”, spune Ioana.
Nook este un spațiu de coworking care a luat naștere după ce Ioana a realizat cât de mult îi lipsește un astfel de loc. Un loc în care să aibă toate facilitățile pentru a lucra, fără a fi nevoită să facă „artificii”, după cum povestește. „Ideea deschiderii acestui spațiu a plecat într-o primă fază din nevoia pe care am identificat-o la nivel personal, pentru că eu am lucrat un an și jumătate de acasă, ca freelancer în digital marketing, și căutam spații de unde să lucrez. Am început să merg prin cafenele, prin tot felul de spații alternative pe care cred că mulți care lucrează în freelancing le-au încercat și mi-am dat seama că aveau foarte multe lipsuri și trebuia tot timpul să faci tot felul de mici artificii, care funcționau pe perioadă scurtă, după care devenea super frustrant. Cumva, de aici a plecat ideea mea. Mi-am dat seama că este o nevoie pe care o dețin la nivel personal”, explică tânăra. Așa că s-a gândit să deschidă un spațiu care să corespundă acestor nevoi. „Mi-am zis că ar fi fain ar fi să existe un spațiu super dotat, aranjat, confortabil, care să nu fie neapărat în stilul corporate, dar care să ofere absolut toate dotările de care ai nevoie. Un loc în care să vii cu drag, să stai cât ai nevoie, să lucrezi eficient, dar să fie totul foarte flexibil și, cumva, să-ți facă plăcere să te duci în locul ăla. A fost un vis mai degrabă, pe care ulterior m-am încăpățânat să-l pun în practică”, spune Ioana.
De la apariția ideii și până la deschiderea propriu-zisă a fost un parcurs destul de interesant, după cum mărturisește tânăra. „Am luat fonduri europene prin proiectul Start-UP Hub: Laboratorul antreprenorilor, din cadrul programului <România Start-Up Plus>, implementat de Universitatea ”Lucian Blaga” din Sibiu în parteneriat cu Konfida, pentru a deschide o agenție de digital marketing (Pineapple Digital), iar în proiectul ăsta îmi doream foarte mult să fac și cursuri de comunicare, mici evenimente creative. Se întâlnea pe alocuri cu ideea de spațiu de coworking și evenimente. Atunci am hotărât să caut un spațiu care să îndeplinească și nevoile pentru proiect, dar în același timp să poată să continue ca un spațiu de coworking”, explică Ioana. A început să caute un spațiu potrivit vara trecută, prin iunie 2019, iar primul pe care l-a văzut este cel în care funcționează Nook acum. „Am început să caut spațiul și l-am găsit destul de rapid. Ironia face că a fost primul spațiu pe care l-am văzut și am zis că nu pot să mă opresc la primul spațiu, că ar fi o greșeală foarte mare și că trebuie să mai caut. Și tot aici m-am întors pentru că nu am găsit nimic care să mi se pară mai potrivit și norocul meu a fost că nu a fost dat, că încă era disponibil”, povestește Ioana. Vreme de trei luni s-a ocupat doar de renovări și reparații, după care a urmat mobilarea spațiului, un proces amplu și provocator, dar totodată plăcut, pentru că Ioana este pasionată și de design interior.
Partea dificilă urma, însă, în martie, când toate planurile i s-au dat peste cap, odată cu izbucnirea pandemiei și la noi în țară. În timp ce se pregătea pentru un eveniment de deschidere ca la carte, cu „expoziție de artă și prosecco”, a realizat că, din păcate, trebuie să amâne startul proiectului. „Visam un eveniment de deschidere cu o expoziție de artă și cu prosecco. S-au dat toate peste cap, bineînțeles, pentru că a venit pandemia și ironia face că exact în martie am mai luat un spațiu la parter, în aceeași clădire, pentru că îmi doream foarte mult să existe o sală de conferințe care acum nu există și sunt conștientă că este un lips al spațiului”, dezvăluie Ioana. Spune că semnase deja procesul verbal pentru spațiul de la parterul clădirii, o încăpere de peste 40 de mp care trebuia să fie un loc de conferințe și evenimente, pe care reușise să o și mobileze, însă după ce a realizat cât de serioasă este situația cu pandemia, a închis-o și, între timp, a renunțat la ea. „Nu am putut să mai păstrăm spațiul de la parter, mi-am dat seama că lucrurile vor merge greu. În 16 martie am plecat acasă, am închis două luni și ceva. Prin 20 mai, când m-am întors, mi-am dat seama că trebuie să reconfigurez tot, să mă asigur că sunt 2 metri și ceva între fiecare om, am sacrificat multe locuri pentru ca oamenii să se simtă în siguranță. M-am pus mereu în locul celor care vin să lucreze aici”, spune Ioana.
Lansarea Nook a venit, în cele din urmă, pe 25 mai, însă începutul a fost unul greu. Timp de vreo două săptămâni nu a venit nimeni, mărturisește Ioana, însă apoi, treptat, oamenii au început să prindă încredere. „Plus că nu mai suportau probabil să stea acasă. Cred că acesta a fost un alt considerent care într-o primă fază ne-a ajutat, dar din păcate acum, cu valul doi, nu știu ce o să se întâmple, o să vedem”, spune tânăra. De la o capacitate de 20 de persoane, a redus spațiul la jumătate, în această perioadă, iar maximul a fost, până acum, de 9 persoane pe zi. Media este de 4 oameni pe zi, spațiul funcționând sub capacitatea lui. „Eu sunt foarte fericită și cu cei 4. Mă bucur foarte tare că se întâmplă și asta. Sper să supraviețuim, să trecem cumva peste pentru că feedback-ul pe care îl primim de la oameni e foarte bun. Le place foarte mult ideea unui astfel de spațiu”, spune Ioana.
Cum devii membru Nook
Cei care doresc să meargă la Nook au la dispoziție diferite abonamente, în funcție de necesitatea fiecăruia. Într-o primă fază, se poate testa spațiul, după care cei interesați își pot face un abonament care variază de la câteva ore, zile, o lună sau chiar trei luni, care, spune Ioana, este și cel mai convenabil. „Poți să îți alegi abonamente de la cele mai micuțe ca durată la timp, o zi, o săptămână, avem unul de 20 de ore, care e foarte flexibil, ai 20 de ore pe care le poți folosi când vrei tu în decurs de o lună. Plătești timpul și facilitățile, tot ceea ce îți oferă spațiul. Există un sistem de pontaj, fiecare primește o cartelă. Sunt zeci de membri înscriși acum la Nook, doar că ei vin în funcție de nevoile pe care le au. Mai sunt membrii permanenți, cei care își fac abonament lunar. În momentul în care își faci abonament fix poți să își aduci de acasă monitor, cărți, dosare, fiecare își personalizează biroul după cum simte el. Primești cheia de la un vestiar, unde poți să-ți lași lucrurile. Până acum sunt 4 membri permanenți care vin aici zilnic”, explică Ioana.
Primul membru permanent Nook este Florina Herța, specialist resurse umane, care spune că a ales să lucreze dintr-un spațiu de coworking pentru că acasă nu mai avea suficientă motivație și productivitate. „Când am ajuns pentru prima dată la Nook am simțit o chimie: spațiul este luminos, armonios, cald și plin de viață, ceea ce m-a atras încă din primele momente. Nook a crescut între timp, suntem ca între prieteni, a devenit o comunitate de oameni faini din care sunt mândră că fac parte!”, spune tânăra.
Companiile se îndreaptă către astfel de spații
În această perioadă, în care tot mai mulți angajați lucrează de acasă, spațiul de coworking de pe Bulevardu Victoriei a avut solicitări și din partea companiilor mari. „Companiile mari au venit înspre noi, gândindu-se să ofere servicii pentru angajații lor. Am urmărit studiile la nivel european și mi-am dat seama că o să crească cererea pentru că nu mai are sens să mai ții o clădire de birouri goală pentru oameni care nu se mai simt în siguranță să vină în fiecare zi la birou. Eu zic că o să crească ideea de mod de lucru foarte flexibil, asta e direcția înspre care mergem, ceea ce înseamnă că trage și genul ăsta de spații în sus”, spune Ioana.
Două evenimente găzduite de Nook anul acesta
Pentru Ioana Pasc, partea de evenimente și artă în cadrul Nook este extrem de importantă și mărturisește că nu o poate separa de cea de coworking. Așa că, de la deschidere, Nook a găzduit și două evenimente: „Noaptea Albă a Galeriilor” și un „Yard Sale”. „Nook a fost una dintre cele 12 locații în care s-a desfășurat ediția din acest an a Nopții Albe a Galeriilor. Am găzduit 8 artiști locali iar pentru noi a fost o chestie absolut extraordinară pentru că de la început mi-am dorit ca spațiul să aibă și valența asta artistică, să ajute, să sprijine artiști locali, să avem expoziții de fotografie, de pictură, să le putem păstra lucrările aici și ca să-i ajutăm pe ei, să fie un fel de win-win. A ieșit foarte fain. Pe artiști i-am simțit mulțumiți iar pentru mine a fost un prilej în care m-am încărcat cu energie ca să continui”, spune tânăra, care mărturisește, totodată, că o parte din misiunea spațiului e să apropie oamenii de artă, ea fiind de părere că „viața fără artă e destul de seacă”.
Două săptămâni mai târziu a avut loc cel de-al doilea eveniment la Nook, un „Yard Sale”, care a avut la bază ideea de economie circulară. „Ideea a plecat de la membrii Nook. Am zis să facem ceva fain, eram 7-8 fete, știam că avem gusturi similare și haine de calitate și am făcut un eveniment în care fiecare am adus de acasă haine în stare foarte bună, am mers pe ideea de economie circulară. Dacă tot ai acasă produse care sunt într-o stare foarte bună, de ce să nu le acorzi o șansă să aibă o viață mai lungă?! A ținut doar o zi și lumea a reacționat foarte bine, toate reacțiile erau pozitive. Mi-am dat seama că mi-ar plăcea să ne concentrăm și pe partea asta, ideea de economie circulară, cum să faci sa prelungesti viața produselor”, explică Ioana. Însă, la cum se arată lucrurile în acest moment, tânăra crede că „au fost primele și singurele” evenimente pe care Nook le-a găzduit anul acesta.
„Cu siguranță, nu vor mai fi evenimente anul acesta. Singurul lucru pe care îl avem acum în minte e să supraviețuim acestei perioade, să nu moară toată munca, energia și economiile. Am renovat spațiul ăsta din banii mei strânși ani de zile, a fost o miză totală, am zis că asta vreau să fac și am intrat cu capul în față cu totul. Am simțit că asta e ce îmi doresc să fac și asta am făcut. Doar că nu a fost cel mai bun moment, din păcate”, mai spune Ioana.
În prezent, Nook găzduiește și un club de lectură, iar pe viitor Ioana își dorește să organizeze multe alte evenimente, mărturisind că e deschisă la propuneri care ar putea să aducă „un strop de schimbare în bine lumii în care trăim, oricât de clișeic sună”. O atrage apropierea de frumos și ideea de „a-ți transforma toată viața în ceva de care să te bucuri, indiferent că sunt haine, tablouri, artă”.
Totodată, își dorește ca pe viitor să își extindă spațiul. „Mi-am dat seama că există o nevoie pentru birouri mici, pentru liber profesioniști din tot felul de domenii, care și-au dori să își ia o cameră pentru ei, să aibă acces la aceste facilități. Pentru ei e un stres în minus, nu mai administrează spațiile. Am primit multe cereri, dar momentan nu putem să oferim. Mi-aș dori foarte tare să putem face asta”, mai spune Ioana.
Programul la Nook este de luni până vineri, între orele 9:00-18:00. Deocamdată, site-ul este în lucru, însă mai multe informații pot fi obținute de pe pagina de Facebook Nook.