Omul sfințește… școala

Până acum câțiva ani era doar o clădire veche, aflată în paragină. La o vreme, a fost retrocedată Mitropoliei Ardealului, mai exact Parohiei Ortodoxe sibiene Gușterița. Când am ajuns zilele trecute aici, am dat de o poveste cu suflet, construită în jurul unor oameni care se încăpățânează să își asume o retorică ofensivă în plan educațional, să arate celorlalți că schimbarea unor metehne într-o comunitate chiar poate porni și dinspre inițiative civice insulare. Idei coagulante, care adună apoi în jurul lor alți oameni, alte proiecte.

Așa a apărut grădinița, apoi Școala Andreiană, în sistem semiprivat, din cartierul Gușterița, care funcționează în cadrul Asociație Dialogos.

Suntem așteptați la poarta școlii de Pr. Marius Tofan, inițiatorul ei, și Președintele Consiliului de Administrație.

Școala Andreiană sau cum poți să faci dintr-o ruină, performanță

În 2016, Pr. Marius Tofan e numit preot în Parohia Ortodoxă Gușterița. Un an mai târziu, începe reabilitarea actualei clădiri, în vederea demarării unei școli, în special, pentru copiii din zonă. Îi sunt alături, în toate aceste demersuri, oamenii din parohie și câțiva antreprenori care au aderat la această inițiativă. Cu eforturi uneori la limita credibilului, reușește să adune și să investească peste 150.000 euro în reconfigurarea clădirii, aducând-o, dintr-o ruină, la stadiul unei instituții educaționale moderne, cu dotări dintre cele mai performante.

Din 2019, aici funcționează centrul educațional cu profil grădiniță, cu predare în limba română. Iar din 2020, și o școală primară autorizată, în curs de acreditare. „Instituția aplică Curriculum-ul Național, cu strategii și metode însă din activitatea de predare-învățare-evaluare centrate pe elev, cu scopul de a oferi o alternativă autentică de creștere și educare a copiilor, în spiritul unor valori moral creștine, bazate pe dragoste, respect și libertate, într-un parteneriat deschis, cu implicarea efectivă și responsabilă a partenerilor: familiile elevilor și comunitateaˮ, după cum ne-au declarat reprezentanții școlii.

Pe lângă activitatea școlară propriu-zisă și cea de afterschool, Școala Andreiană a pregătit și activități extracurriculare complementare, între care prioritară este studierea intensivă a limbilor străine, engleză sau germană. Programul, inclus ca preț în taxa de școlarizare, presupune cel puțin trei ore pe săptămână de conversație și joc în limba respectivă. De asemenea, la alegere, copiii pot opta pentru cursuri de vioară, chitară, blockflote, teatru, dansuri, șah, desen și pictură, modelaj în lut, activitate sportivă complexă (ski, caiac canoe, înnot, ciclism) etc.

L-am întrebat pe Pr. Marius Tofan ce e, de fapt, Școala Andreiană. „E un proiect de suflet, un vis împlinit. Și nu e atât un vis personal sau al câtorva dintre noi, cât un vis al unei comunități de oameni care și-au dorit (nu doar pentru familile lor, cât mai ales pentru comunitatea românească) o nouă generație de copii, de oameni care să rezoneze cu valorile creștine, adaptați acestei epoci. Pentru că vorbim de o vreme a tranziției, în care schimbarea de paradigmă e mai dinamică poate ca niciodată… Ne dorim copii și adaptați vremurilor pe care le trăim, dar care să și digere, să încorporeze valorile creștine. Valori care, până la urmă, sunt și valorile Europeiˮ. Desigur, întrebarea firească e dacă nu există riscul supraconfesionalizării unei astfel de abordări educaționale. „Școala noastră, ne spune Pr. Marius Tofan, clar nu este una confesională. Educația religioasă e una conexă. Însă nu e vorba de confesionalizare. Educația religioasă vrem și reușim, zic eu, să o facem mai ales prin expunere și într-un ritm dozat foarte lent. Nu începem cu informații dense și băgate pe gât. Eu sunt profesor de religie a acestei școli, printre altele. Și nicio oră de religie nu e lipsită de joc. Joc și poveste. Adică de componenta ludică și de abordarea practică. În fond, educația spirituală ține de cunoaștere emoțională și de toate celelalte discipline pe care le oferim în cadrul programelor noastreˮ.

„Avem nevoie și de perspectiva metafizicăˮ

Cu ce vine în plus Școala Andreiană față de sistemul de stat? „Sunt câteva principii importante, definitorii, care fac diferența, e de părere inițiatorul acestei școli. Unul din ele e că, pe lângă educația minții, cea care ține strict de acumularea de cunoștințe, noi venim și cu educația spirituală, emoțională. Despre educația emoțională se mai vorbește, însă avem nevoie și de perspectiva metafizică. Observăm că din ce în ce mai mulţi părinţi caută pentru copiii lor programe de educaţie prin care aceştia să se dezvolte global, nu numai din punct de vedere cognitiv sau al limbajului, ci mai ales socio-emoţional şi al atitudinilor faţă de cunoaştere, învăţare, valori. Copiii care urmează grădinița și  Școala Andreiană își vor dezvolta cu timpul, datorită multiplelor oportunităţi de a se exprima, curiozitatea, setea de a afla prin explorare, dorinţa de a se implica și a nu trece pasiv prin experiențele de viață, spontaneitatea, încrederea în sine. Acestea sunt aspecte pe care cadrele didactice și echipa managerială le recunosc ca făcând parte din filosofia Școlii Andreiene. Aș menționa aici natura, legătura cu natura. Și mai e un plus în oferta educațională. Noi, fiind la marginea orașului, suntem aproape de pădure, de Dealul Gușteriței, singurul loc de belvedere din Sibiu. Și aproape zilnic, cel puțin anul trecut, orele de engleză în special, de pildă, le făceam în aer liber, aproape de pădure, dacă vremea ne permitea. Apoi corpul profesoral, care este ales după principiul ca oamenii să fie pasionați. Pentru că școala noastră pune accent, în primul rând, pe pasiune. Tot ce se face aici să fie cu foarte multă dragoste, să se vadă foarte clar că aici își înscriu copiii părinții care așteaptă, care vor mai mult de la educație.ˮ

Planurile de viitor ale Școlii Andreiene sunt dintre cele mai ambițioase. După grădiniță și școală primară, echipa școlii a început deja să se implice în extinderea proiectului către ciclul gimnazial. Doar că aceasta ține o investiție substanțială, pentru care inițiatorii școlii vor demara o campanie de strângere de fonduri în viitorul apropiat.

Cât costa educația în Școala Andreiană

Fiind o școală care funcționează în sistem semiprivat (în sensul că o parte din costurile ei sunt suportate de către parohia Gușterița și sponsori), tarifele lunare ale grădiniței variază între 800 și 1000 lei (în funcție de programul scurt sau lung) și includ masa de prânz și două gustări.

În ceea ce privește școala, pentru programul scurt (până la 12.30), părinții vor plăti 950 lei pe lună, iar pentru program prelungit (până la ora 17), 1350 lei. La acestea se adaugă masa de prânz, 15 lei / zi și 8 lei / zi taxă de supraveghere pentru cei ce doresc să rămână după 12.30 doar la activitățile extracuriculare.

Principiile Școlii Andreiene

  1. Educație centrată pe elev
    Ne propunem să folosim principiile educaţionale şi metodologiile din educația centrată pe elev, bazată pe abordarea personalizată şi individualizată în funcţie de fiecare copil.
  2. Învățare prin explorare
    Credem că o caracteristică unică a copilăriei este sentimentul firesc de uimire, curiozitate şi dorinţă de a învăţa. Încurajăm de aceea descoperirea de sine şi bucuria înnăscută a învăţării bazată pe explorare, investigație și experimente care să stimuleze motivația intrinsecă.
  3. Construirea unei comunități de prieteni
    Considerăm că la vârsta școlară mică adevaratul scop al educației este dezvoltarea potențialului fiecărui elev, fără a-l antrena în competiție. Vrem să construim o comunitate – copii, educatori, părinţi – în care să ne putem baza unii pe alţii.
  4. Cooperare între școală și părinți
    Ne dorim să dezvoltăm o relaţie tandem de cooperare între casă şi şcoală care să vină în sprijinul copilului.
  5. Puterea exemplului
    Considerăm comportamentul celor din jur, cel mai bun model în educarea copilului. În acest sens cadrele didactice vor fi exemple autentice.
  6. Respectul
    Credem că fiecare membru al comunităţii noastre are un drept fundamental să fie tratat cu respect, indiferent de vârstă, sex, origine etnică, religie, rasă sau dizabilitate.
  7. Învățarea dinamică
    Considerăm necesar un mediu de învăţare dinamic, în care copiii funcţionează activ, fiind stimulaţi să facă alegeri pentru care devin responsabili.
  8. Inteligența emoțională
    Credem că şcoala are responsabilitatea de a pregăti copiii pentru viaţă, echilibrând excelenţa academică cu dezvoltarea abilităţilor emoționale.
spot_img

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

Știri pe același subiect