România este pe locul trei în Uniunea Europeană la numărul de decese din cauze de sănătate care ar putea fi evitate sau rezolvate cu un control și tratament.
Țara noastră este în primele locuri în UE, dar nu la ceva bun, ci la numărul deceselor cauzate de ignoranța și lipsa interesului pentru propria sănătate. România este pe locul trei în Uniunea Europeană, înregistrând 306 decese ce ar putea fi prevenite la suta de mii de locuitori, potrivit unui raport al Comisiei Europene.
Tratamente scumpe și dificile
„Mergem rar la medic și, de cele mai multe ori, doar atunci când problema medicală devine de nesuportat. Însă, amânarea vizitei la doctor generează efecte negative în lanț pentru toți factorii implicați, de la pacient și sistemul național de sănătate și până la angajator. Diagnosticarea unei boli în stadiile avansate înseamnă tratament mai scump pentru pacient și o recuperare mai greoaie, care la rândul ei implică ocuparea unui pat de spital pentru mai mult timp și o revenire întârziată a pacientului în câmpul muncii. Telemedicina este soluția digitală care are capacitatea să rupă tot acest efect în lanț, oferind o serie de avantaje importante atât pentru pacient cât și pentru sistemul de sănătate,” afirmă Bogdan Dumitrescu, reprezentantul unei companii specializate în furnizarea de servicii software de business în industria de sănătate.
Românii nu merg la controalele de rutină
Mulți români nu merg la controalele de rutină, iar mai bine de jumătate dintre cei care ajung să facă asta sunt îndrumați de medic ori de locul de muncă.
Partea bună este că 29% dintre români au folosit o soluție de telemedicină în primul an de pandemie. Telemedicina reprezintă o modalitate inovativă de furnizare a informațiilor medicale, care se bazează pe utilizarea diferitelor mijloace de comunicare la distanță, disponibile la momentul actual.
Vestul Europei folosește telemedicina de mulți ani, însă în România aceasta a început să fie implementată pe scară largă în răspuns la pandemia COVID-19. Cu toate acestea, datorită ușurinței cu care acest tip de soluție poate fi integrată, spitalele și clinicile din România au oferit rapid opțiuni de teleconsultație, facilitând o utilizare crescută a acestui tip de serviciu. Astfel, în primele 12 luni de pandemie, 29% dintre români au folosit o soluție de telemedicină, cu 8% peste media europeană.
Telemedicina, o soluție modernă
Cu ajutorul soluțiilor de telemedicină, pacientul poate solicita o opinie avizată în cel mai scurt timp, fără ca acesta să mai fie nevoit să piardă timp și bani cu transportul, ori să stea într-o sală de așteptare alături de alte persoane bolnave.
„Soluțiile de telemedicină nu trebuie să înlocuiască vizitele fizice la doctor ci să fie complementare acestora. Mai ales într-o țară ca România, în care infrastructura de sănătate este solicitată la maxim, telemedicina poate funcționa ca un pas intermediar de triere. Identificarea și tratarea de la distanță a afecțiunilor ușoare va scădea presiunea pusă pe spitale, acestea putându-se astfel ocupa de cazurile grave. Mai mult decât atât, încurajarea teleconsultațiilor va duce, în timp, la diagnosticarea în stadii incipiente a mai multor afecțiuni, tratamentul și recuperarea putându-se realiza astfel mai ușor, la costuri mult mai mici,” adaugă Bogdan Dumitrescu.