Sibiul va avea acces la o a patra autostradă – după cea spre Sebeș – Arad, cea spre Pitești și cea spre Cluj Napoca – o șosea care începe să prindă contur în activitatea CNAIR și a Ministerului Transporturilor. Practic, Sibiul va deveni un centru de trafic extrem de important pentru România, la nivel de autostrăzi. Este vorba despre Autostrada A13, care cuprinde acum o porțiune din vechiul traseu al Autostrăzii A3 și va continua ulterior până la Bacău.
Documentația la care a lucrat Consitrans, „Revizuire Studiu Fezabilitate Sibiu – Făgăraș” se apropie de final, dat fiind faptul că termenul de finalizare este 30 iunie 2021. Potrivit desfășurătorului CNAIR, termenul de predare este trimestrul III al acestui an. Între timp, Ministerul Transporturilor a anunțat că este pregătită licitația pentru proiectare și execuție, ceea ce înseamnă că orizontul de timp în care această șosea de viteză care va scurta drumul către Făgăraș și, implicit, către Brașov, este de circa trei ani. În acest moment, traseul acestei autostrăzi a fost finalizat, fiind cunoscute și intersecțiile și locurile în care șoferii vor putea intra sau ieși de pe autostradă.
Autostrada Sibiu – Făgăraş A13 se va lega de Autostrada A1 Sibiu – Pitești în zona Boiţa, acolo unde se lucrează astăzi la primul lot Sibiu – Boița. Autostrada va continua apoi prin zona Turnu Roşu, unde va traversa Râul Olt, apoi pe raza comunei Sebeşu de Jos, Racoviţa, va ocoli Mârşa, unde se vor construi ieşiri şi intrări pe autostradă, care vor asigura legături cu orașul Avrig. Va continua peste DJ 105J (Porumbacu de Sus-Porumbacu de Jos), iar la DC 50 (Sărata) va traversa DN1, va ocoli satul Scoreiu, după care urmează intersecția cu DN1, care va fi și locul de conexiune cu Transfăgărășanul, care se află la câțiva kilometri. Imediat după această intersecție va urma ultima traversare din județ, la DJ 105H (Arpaşu de Jos – Arpaşu de Jos).
Practic, cei aproximativ 50 de km, de la Sibiu la Arpașu, vor fi parcurși în maxim 30 de minute, fără probleme de trafic, ca în prezent.
Mai departe, autostrada va părăsi teritoriul județului Sibiu, iar în comuna Ucea de Sus vor fi amenajate alte ieşiri şi intrări, pentru orașul Victoria, care vor asigura și un nou acces la DN1. Apoi va urma o traversare DJ 103 (Viştea de Sus şi Viştea de Jos) și DC 80 (Olteţ-Drăguş). Intersecția cu DJ 105B (Sâmbăta de Jos – Sâmbăta de Sus) va avea ieşiri şi intrări, apoi va urma traversare DJ 103F (Voila-Voivodeni), DC 75 (Luţa-Beclean), DJ 104C (Hurez- Săsciori), DJ 104B (Ileni) pentru ca lângă Ileni să permită conectarea cu rețeaua de drumuri din Făgăraş. De aici, prin centura ocolitoare, cu o lungime de 5 km, va fi realizată legătura cu DN1, între Făgăraș și Mândra, pe raza comunei Râușor.
În total, 68 de kilometri, care ar putea fi parcurși în circa 40 de minute, la o viteză medie de 120 km/h, în loc de o oră și jumătate cât durează în prezent acest drum.
Date actualizate:
Indicativ AUTOSTRADA SIBIU – BRASOV
Categorie Autostrăzi în pregătire faza proiectare (SF, PT)
Rang AUTOSTRADĂ
Sector SIBIU – FAGARAS
Lot LOT 1
Lungime (km): 68.05
De la 0+000
Până la 68+050
Antreprenor CONSITRANS
(VALOARE CONTRACT PROIECTARE: 16.313.855,49 FARA TVA)
Data începerii ORDIN DE INCEPERE 11.05.2015
Data finalizării TRIM III 2021/ FINALIZARE PROIECTARE FAZA REVIZUIRE STUDIU DE FEZABILITATE
Stadiu fizic actual (procent) 0%
Stadiul financiar actual (procent) 15.70%
Valoare proiect 5170 MIL. LEI FARA TVA
An deschidere (în folosință) FINALIZARE PROIECTARE (EMITERE ACORD DE MEDIU) – TRIM. III 2021
Observații CONTRACT REVIZUIRE STUDIU DE FEZABILITATE IN DERULARE – STUDIUL DE FEZABILITATE A FOST AVIZAT IN CADRUL CTE, PROCEDURA DE MEDIU IN DERULARE
Continuarea Făgăraș – Brașov, în curs de licitare a proiectării
Al doilea lot al Autostrăzii A13, Sibiu – Brașov, se află într-un alt stadiu de elaborare, respectiv completare studiu de fezabilitate și proiectare, un pachet creat pentru această șosea special de CNAIR. „Peste câţiva ani traficul infernal de pe DN1 Sibiu-Braşov va fi scos din numeroasele localităţi de pe traseu”, a declarat Cătălin Drulă, ministrul Transporturilor, referitor la această secțiune de autostradă. Urmează să aflăm în curând câștigătorul licitației, fiind depuse deja patru oferte. Cotnractul a fost estimat la maxim 25,2 milioane de lei fără TVA. Făgăraș – Brașov se va conecta la Făgăraș cu lotul 1, iar la Cristian cu Autostrada Ploiești – Comarnic – Brașov.