-2.8 C
Sibiu
marți, noiembrie 26, 2024

Publicitate electorală

spot_imgspot_img

eveniment

Sibienii au returnat în luna mai aproape două milioane jumătate (echivalentul a peste 165 tone) de ambalaje de băuturi îmbuteliate prin Sistemul de Garanție-Returnare

Cele mai citite

Cel mai recent studiu derulat de Reveal Marketing Research a urmărit atitudinile și comportamentele românilor în ceea ce privește Sistemul de Garanție-Returnare a ambalajelor băuturilor îmbuteliate, care a devenit funcțional începând cu sfârșitul anului trecut (30 noiembrie 2023).

În plus, studiul a analizat modul în care intențiile exprimate de români înaintea implementării sistemului (noiembrie 2023), se reflectă în comportamentele acestora din prezent.

  • 70% dintre români declară că returnează toate ambalajele marcate cu simbolul SGR, în timp ce 19% returnează doar o parte dintre acestea.
  • 39% dintre români au adoptat acest comportament pentru a evita să piardă banii plătiți pe garanție.
  • Doar 45% dintre români sunt multumiți de modul de funcționare a Sistemului de Garanție-Returnare, principala soluție pentru îmbunătățirea acestuia fiind considerată creșterea numărului de puncte de returnare (55%).

7 din 10 români declară că returnează toate ambalajele cu garanție la punctele de colectare

Conform rezultatelor studiului în discuție, 70% dintre români declară că returnează toate ambalajele marcate cu simbolul SGR. Dacă în noiembrie 2023, o treime dintre români (36%) intenționau să returneze parțial ambalajele, în prezent 19% au adoptat acest comportament ocazional.

În funcție de carcateristicile demografice, reprezentanții Generației Z, cu vârste cuprinse între 18-24 de ani, sunt cei care returnează într-o proporție semnificativ mai mică ambalajele marcate cu SGR de fiecare dată (59% vs. 70% total eșantion).

Mai mult decât atât, locuitorii din mediul urban se diferențiază față de cei din mediul rural ca returnând toate ambalajele marcate cu SGR într-o proporție semnificativ mai mare (75% mediul urban vs. 63% mediul rural). Această diferență poate fi atribuită numărului redus sau chiar absenței punctelor de returnare în mediul rural.

2 din 5 români returnează ambalajele cu simbol SGR, fiind motivați în principal de recuperarea banilor plătiți pe garanție

În ceea ce privește frecvența cu care românii returnează ambalajele cu garanție, 42% le aduc la punctele de colectare o dată pe săptămână, 29% de 2-3 ori pe săptămână,  iar 15% o dată pe lună.

Ca tendință, frecvența cu care românii vizitează punctele de colectare a ambalajelor cu garanție dintr-o lună obișnuită crește odată cu înaintarea în vârstă. Spre exemplu, 38% dintre cei între 35-44 ani preferă să returneze ambalajele de 2-3 ori pe lună (vs. 29% total eșantion), în timp ce 51% dintre persoanele mature peste 55 ani merg săptămânal la punctele de colectare (vs. 42% total eșantion). Această evoluție sugerează o creștere a conștientizării și a responsabilității față de economisire și reciclare odată cu înaintarea în vârstă.

Referitor la motivația principală care stă la baza obiceiului de a returna ambalajele din SGR, observăm o creștere semnificativă de la 31% (noiembrie 2023), la 39% (iunie 2024) în rândul celor care declară că recuperarea banilor plătiți pe garanție reprezintă principalul imbold. Tinerii între 25-34 ani se diferențiază prin faptul că acordă o importanță semnificativ mai mare recuperării garanției de la achiziție (44% vs. 39% total eșantion).

Doar 45% dintre români sunt multumiți de modul de funcționare a Sistemului de Garanție-Returnare, principala soluție pentru îmbunătățirea acestuia fiind creșterea numărului de puncte de returnare (55%)

Ambalajele din plastic, cele mai frecvent returnate

Rezultatele studiului Reveal Marketing Research arată că ambalajele de plastic cu garanție sunt cele mai frecvent returnate de către români (84%), urmate de ambalajele din sticlă (56%) și de cele din metal (55%). În funcție de gen, bărbații obișnuiesc să returneze în mai mare măsură decât femeile atât ambalajele din metal (62% bărbați vs. 50% femei), cât și pe cele din sticlă (61% bărbați vs. 53% femei).

Măsurând gradul de satisfacție referitor la aplicarea programului garanție-returnare, doar 45% dintre români se declară mulțumiți sau foarte mulțumiți de modul în care acesta funcționează.

Astfel că, în viziunea românilor principalele soluții pentru îmbunătățirea Sitemului de Garanție-Returnare sunt reprezentate de creșterea numărului de puncte de returnare (55%) și campaniile de informare și educare (24%).

În noiembrie 2023, 44% dintre români considerau că nu își vor modifica comportamentul de cumpărare și consum al băuturilor îmbuteliate odată cu implementarea Sistemului de Garanție-Returnare. În prezent, procentul celor care declară că nu și-au schimbat obiceiurile crește până la 59%, datele indicând că românii s-au adaptat mai bine decât se așteptau la noul sistem de gestionare a deșeurilor.

Cu toate acestea, o treime dintre români (34%observă schimbări ale modului în care cumpără băuturi îmbuteliate odată cu implemnetarea noii legislații. Astfel, 15% optează pentru ambalaje mai mari, pentru a plăti de mai puține ori garanția, în timp ce 10% cumpără mai rar, iar 9% că aleg produse mai ieftine la raft.

În județul Sibiu s-au returnat în luna mai peste 5, 5 milioane de ambalaje de băuturi îmbuteliate

Conform datelor raportate de RetuRO, în județul Sibiu au fost returnate în luna mai peste 5, 5 milioane (5.621.760 buc.) ambalaje de băuturi îmbuteliate, reprezentând puțin peste 377 tone (cu 38% mai mult decât luna anterioară). Dintre acestea, peste 3 milioane (3.050.385 buc.) sunt ambalaje din plastic, adică echivalentul a peste 107 tone. Recipientele din aluminiu reprezintă aproape 1,5 milioane de bucăți (1.482.102), în cantitate de peste 21 tone. Și de această dată raportarea ambalajelor din sticlă e echivalentul a aproape dublul greutății celor din plastic și aluminiu, adică aproape 250 de tone (248.738 kg.), într-un număr de 1.089.273 buc. Față de luna aprilie, numărul ambalajelor din plastic returnate a crescut cu peste 1,5 milioane (121 tone).  

Sibienii au returnat cu peste jumătate de milion mai multe ambalaje de băuturi îmbuteliate în luna mai, față de luna aprilie

În aceea ce privește municipiul Sibiu, în luna mai sibienii au returnat aproape 2.500.000 de recipiente (2.416.489 buc.), echivalentul a 166,11 tone. Dintre acestea, 1.290.705 buc. reprezintă ambalajele din plastic (puțin peste 44 tone), 650.007 buc. cele din metal (9 tone), iar 475.777 buc. (111 tone) cele din sticlă.

Spre deosebire de luna aprilie, sibienii au returnat luna trecută cu 27% mai multe  ambalaje din plastic (270.793 buc.), cu 15% mai multe  recipiente din aluminiu (222.884 buc.) și cu mai mult de 70 % sticle (196.381 buc.).

Cantitatea de ambalaje SGR returnate în aprilie 2024 la nivelul județului Sibiu

Plastic: 2,437,393 buc. (83,775 kg.)

Metal: 988,872 buc (14,249 kg.)

Sticlă: 633,101 buc. (158,570 kg.)

Ambalaje cumulate (plastic, metal, sticlă): 4.059.366 buc.

Cantitate: 256.594 kg

Cantitatea de ambalaje SGR returnate în mai 2024 la nivelul județului Sibiu

Plastic: 3.050.385 buc. (107.530 kg.)

Metal: 1.482.102 buc (21.083 kg.)

Sticlă: 1.089.273 buc. (248.738 kg.)

Ambalaje cumulate (plastic, metal, sticlă): 5.621.760 buc.

Cantitate: 377.351 kg

Cantitatea de ambalaje SGR returnate în aprilie 2024 la nivelul municipiului Sibiu

Plastic: 1.019.912 buc. (35,055 kg.) 35 tone

Metal: 427,123 buc. (6,155 kg.) 6 tone

Sticlă: 279,396 buc. (69,979 kg.) 69 tone

Ambalaje cumulate (plastic, metal, sticlă): 1,726.431 buc.

Cantitate: 111,189 tone

Cantitatea de ambalaje SGR returnate în mai 2024 la nivelul municipiului Sibiu

Plastic: 1.290.705 buc. (44944,454 kg) 44,94 tone

Metal: 650007 buc. (9274,212 kg.) 9,27 tone

Sticlă: 475777 buc. (111891,736 kg.) 111,89 tone

Ambalaje cumulate (plastic, metal, sticlă): 2,416.489 buc.

Cantitate: 166.11 tone

Despre RetuRO

ReturRO Sitem de Garanție Returnare S. A. a fost înființată, conform legislației în vigoare, de către asociațiile reprezentative ale producătorilor de băuturi și ale comercianților pentru a gestiona sistemul de garanție-returnare implementat în România. Ulterior, compania a adoptat în acționariat și statul român.

Compania a fost formată ca o societate administrată în sistem dualist, ce are la bază principiul non-profit, ceea ce înseamnă că aceasta și-a asumat obligația de a reînvesti eventualul profit exclusiv în dezvoltarea sistemului. Sistemul, demarat oficial în România la 30 noiembrie 2023, prevede ca pentru fiecare ambalaj cu simbolul returnării (sticlă, plastic și metal), cumpărătorului să i se restituie garanția de 50 de bani. Ambalajele trebuie să fie goale, neturtite, cu eticheta intactă.

Urmărește Sibiu 100% în Google News 

Publicitate

Publicitate electorală

spot_img
Ultimele știri

FOTO: Ce mașini vor avea polițiștii din România pentru intervenții. Primele imagini au apărut deja

Cel mai nou model Dacia va fi folosit de polițiștii din România, câteva imagini cu un asemenea transport de...

Publicitate

spot_img

Știri pe același subiect