Cosmin Chelcea este fondatorul programului educațional național „Viața la pozitiv”, implementat cu succes de 4 ani în școlile din România. Programul a fost creat în colaborare cu Colegiul Tehnic Independența și se află sub patronajul Inspectoratului Școlar Judetean Sibiu. Principiul este unul cât se poate de simplu și de motivant. Trăiește-ți viața înconjurat doar de lucruri pozitive. În 2011 au creat o echipă care promova voluntar acest principiu în școlile din Sibiu. Au rămas și au lucrat împreună, s-au dezvoltat, iar astăzi programul are ecou în peste 50 de localități din țară. Elevii, părinții, profesorii și toți cei implicați au învățat în acești 4 ani care sunt adevăratele valori ale vieții, ce înseamnă să iubești și să ai grijă de mediul în care trăiești, cum să-i descoperi pe cei talentați din jurul tău, cum este să te joci în aer liber, cum să creezi dând frâu liber imaginației și să-ți descoperi curajul de a conștinetiza că întreaga putere se află în tine și cu ea poți schimba cel puțin o parte din lume.
Cosmin Chelcea, un împătimit al muzicii și jurnalismului, s-a născut la Sibiu în anul 1975. A terminat Liceul de Artă Sibiu, secția muzică. După liceu a urmat cursurile Facultății de Jurnalistică din Sibiu și, în paralel, a făcut un curs de consiliere și orientare profesională la Universitatea Babes Bolyai din Cluj. Studiile lui Cosmin au fost completate de module cu ajutorul cărora a predat 10 ani muzica la Școala Nr. 2 din Cisnădie. „Am ales să fac naveta pentru că erau acolo niște copii minunați cu care am reușit să fac multe lucruri frumose în muzică. Am scos chiar și un album cu muzică pentru copiii.” Între timp, Cosmin a făcut la Cluj și un masterat pe Știința Informării Bibliologie și Biblioteconomie. În anul 2007 a dat concurs pentru un post la biblioteca Colegiului Independența și în acel an au început și demersurile pentru formarea unui Centru de Documentare și Informare, în cadrul colegiului. Astăzi, Cosmin Chelcea este responsabil CDI, în calitate de profesor documentarist și inițiatorul unui program implementat cu succes în școlile din România, „Viața la pozitiv”. Cum a început totul? „Proiectul s-a născut în anul 2011. Se spune că marile praguri din viața unui om se pot constitui în provocări. Provocări de a ne cunoaște, de a ne testa, de a ne autodepăși. A fost o perioadă în care am simțit nevoia de activități pozitive. Am discutat cu colegii mei de la Independența și am conștientizat că totul poate deveni un proiect educațional. Doamna director Mirela Hanea mi-a fost alături în acest proiect.” Inițial proiectul a fost desfășurat doar în județul Sibiu, timp de șase luni. Ideea proiectului? „Este important să ne obișnuim ca în fiecare zi să facem lucruri pozitive. Să nu ne axăm pe lucrurile pe care nu le avem sau pe cele care ne provocă amintiri neplăcute sau triste.” Astfel pe parcursul proiectului au fost făcute acțiuni de timp liber (competiții sportive, ateliere de lucru etc.), acțiuni bazate pe dezvoltare personală pentru elevi și părinți, acțiuni legate de protejarea mediului și de promovare a copiilor talentați.
Viața la pozitiv a ajuns la a IV-a ediție
Cosmin Chelcea recunoaște că o mare parte din persoanele cu care a intrat în contact, la început, au fost reticente în ceea ce privește continuitatea programului. S-au înșelat însă. „Viața la pozițiv” a ajuns la cea de-a IV-a ediție și programul s-a extims în toată țara. În cadrul său sunt astăzi 35 de proiecte educaționale și de timp liber, 100 de instituții școlare, de cultură, educație, de administrație publică și ONG-uri partenere, 60 de localități (orașe și sate), din 35 de județe, inclusiv din Chișinău, Republica Moldova și nu mai puțin de 20.000 de elevi, studenți, părinți, cadre didactice sau comunități care beneficiază de acest program. Ediția de anul acesta se numește „Make a Change! The Next Step in your life” și este împărțit pe mai multe categorii de vârstă. Astfel, secțiunea Junior se adresează de la clasa pregătitoare, până la clasa a IV-a, secțiunea Școlar este pentru copiii din clasele V – VIII, secțiunea Adolescent, claselor IX – XII și Secțiunea student, adresată în mod evident studenților. Mai există alte două secțiuni adresate părinților și profesorilor, iar cea din urmă comunităților. „Programul a reușit să funcționeze și a ajuns ceea ce este astăzi, pentru că totul este găzduit de Colegiul Independența, iar tot ceea ce ține de logistică, de oameni a avut deschidere la cei care conduc școlile. Astfel, programul a ajuns să fie numit un curent pozotiv în școli”. De ce „Viața la pozitiv”? Cosmin explică faptul că, împreună cu colegii săi au decis că unul din cuvintele cheie trebuia să fie pozitiv. După ce s-au decis asupra acestui detaliu au pus viața la puterea pozitiv, pentru a sublinia într-u totul esența proiectului. „Aveam nevoie de un nume care să umbrească negativismul pe care îl vedeam oriunde în jurul meu. Între copii și părinți, în parcuri și chiar promovat în media.”
Unul din atuurile programului este acela că prin intermediul lui nu se impune nimic. Ideea de proiect există, însă toți cei implicați au posibilitatea de a-l adapta. Nu există reguli sau o conduită care să-i oblige implementarea într-un anumit sens. Sunt 30 de proiecte din care, fiecare școală implicată face minim 4. Singura regulă este aceea ca în adaptare să nu fie nimic negativ. În momentul de față, cea de-a patra ediție a programului „Viața la pozitiv” a început și se va derula până în luna iunie, la sfârșitul acestui an școlar. Va fi urmată apoi de tabere, pentru toți cei care doresc.
Cosmin și toți cei implicați în program reușesc să deschidă o fereastră pentru cei cărora li se adresează, în a-i ajuta să fie mai buni și asta este mulțumirea lor sufletească. Ce nu-i place la societatea de astăzi? „Faptul că oamenii au uitat limbajul lor interior. Au uitat să se descopere și să se iubească pe ei. Marea majoritate pun accent pe partea exterioară, pe păreri exterioare, pun etichete și asta dăunează”. Ce-i place la programul „Viața la pozitiv”? „Faptul că toți cei care sunt implicați în program o fac voluntar și că, indiferent ce se crede, în țară sunt mulți dascăli care fac totul pentru copii și în afara orelor de curs.”