CE-A FOST A FOST: Cum să îți accepți trecutul

banner
banner
banner
banner

Mulți oameni își consumă o bună parte din energiile lor emoționale fiind supărați și furioși în legătură cu evenimente întâmplate în trecut. Din nefericire, această energie este irosită complet, pentru că nu poate ieși nimic bun din lamentări legate de trecut. Mai grav, emoțiile negative întreținute prin retrăirea evenimentelor trecute îți răpesc bucuria și încântarea pe care le-ai putea experimenta gândindu-te la posibilități viitoare.

banner

 

Când calitatea de a înțelege nu este puternică și încă nu am învățat să vedem partea bună a ceea ce se întâmplă în jurul nostru, ne simțim nedreptățiți, frustrați, nefericiți.  Avem în permanență regrete precum “de ce mi s-a întâmplat asta”,  “de ce nu am procedat așa”, ar fi fost mai bine , aș fi putut etc. Și cu fiecare ocazie, relație sau slujbă revenim la acești termeni, iar toate experiențele triste acționează ca niște bariere care nu ne dau voie să evoluăm. 

–   Un prim pas important în acceptarea trecutului este să realizezi că ceea ce s-a intamplat déjà nu mai poate fi schimbat. Poți însă să înțelegi ce s-a întâmplat.  Înțelegând, vei putea să îți dai seama în ce măsură acele experiențe ți-au fost folositoare ca să devii un om mai bun, mai milos, mai rezistent, mai puternic sau mai înțelept.  

Dacă nu suntem învățați cât este de important să renunțăm la frustrările din copilărie , ajungem la maturitate cu o cantitate uriașă de experiențe neiertatate. 

– Cea mai puternică și eliberatoare hotărâre pe care o poți lua este aceea de a ierta pe toată lumea care te-a rănit în vreun fel. Doar prin eliberare în mintea ta a celeilalte persoane și prin iertarea ei te vei putea elibera pe tine însuți. Imaginează-ți cum te-ai simti dacă nu ai fi mânios pe nimeni. Că ești o persoană complet pozitivă, optimistă, jovială, cu un nivel înalt de respect personal, entuziasm și încredere în tine nelimitată. Toate acestea sunt posibile pentru tine dacă alegi să ierți. Prin contrast, refuzul sau eșecul de a ierta reprezintă baza negativității, a mâniei, stresului, anxietății, a bolilor fizice și mentale și a celor mai multe nefericiri. Refuzul de a ierta te ține în capcană, îngăduirea te eliberează – este alegerea ta. Modalitatea de a ierta este simplă – de fiecare dată când te gândești la cealaltă persoană, trebuie să spui  – îl iert pentru tot și îi doresc numai bine. 

Poți accelera procesul de eliberare personală dacă îți asumi responsabilitatea pentru contribuția ta la ceea ce s-a întâmplat. Este posibil ca la început să îți fie mai greu să ierți. Mulți oameni și-au construit întreaga viață adultă în jurul necazurilor lor. Le este teamă ca nu vor mai avea despre ce sa vorbească dacă încetează să se mai plângă despre părinții sau căsniciile lor. Când îi ierți însă pe ceilalți și îi lași în pace încerci imediat o stare de ușurare și devii mai fericit. Pe măsură ce gândurile de mânie și resentimentele dispar, mintea ta se va umple cu gânduri pozitive. Vei avea mai multă energie și mai mult entuziasm. Te vei simți mai puternic și mai încrezător și întregul viitor ți se va deschide în față.

Există 4 categorii de persoane pe care trebuie să le ierți dacă vrei neapărat să îți schimbi viața și să te eliberezi de trecut:

1. În primul rând, părinții tăi – fie că mai trăiesc sau nu. E bine să îi ierți pentru fiecare greșeală pe care au făcut-o în educația ta. Ar trebui să le fii recunoscător cel puțin pentru că ți-au dat viață. Dacă ești fericit că ești în viață, poți să îi ierți pentru orice altceva. În schimb, dacă nu îți vei ierta părinții, vei rămâne mereu un copil. Îți vei bloca propria șansă de a crește și de a deveni un adult în întregime funcțional.Vei continua să te consideri o victimă. Chiar mai rău, îți vei menține vii sentimentele negative de inferioritate și de mânie. 

2. Din a doua categorie fac parte persoanele din relațiile tale apropiate care nu au mers. Căsătoria și alte legături intime pot fi atât de intense și de amenințătoare pentru sentimentele tale de respect personal și de prețuire de sine, încât poți rămâne ani întregi furios și neiertător față de aceste persoane. Dar și tu ai fost cel puțin parțial răspunzător. Trebuie să ai puterea și integritatea de a afirma Sunt răspunzător și apoi de a o ierta pe cealaltă persoană. De fiecare dată când își vei spune că ierți și îi dorești numai bine, emoția negativă atașată situației va dispărea și curând se va estompa definitiv.

3. În a treia categorie trebuie să îi ierți pe toti ceilalți din viața ta care te-au rănit vreodată în vreun fel.Iartă-l pe fiecare șef, partener de afaceri, prieten, escroc sau trădător care ți-au cauzat supărări de orice fel. Șterge fiecare dintre numele și imaginile lor spunând – îl iert pentru tot și îi doresc numai bine. 

4. În cea de-a patra categorie, ultima persoană pe care trebuie să o ierți, ești tu însuți. Trebuie neapărat să te ierți pentru toate lucrurile fără sens, prostești,  rele, lipsite de judecată sau  crude pe care le-ai făcut sau le-ai spus vreodată. Nu mai căra cu tine greșelile trecute – au avut loc atunci, iar în prezent lucrurile sunt diferite. Gândește-te că atunci cand ai facut acele lucruri din trecut din cauza carora te mai simti prost astazi nu erai persoana care esti la ora actual. La vremea respectiva erai o persoana diferita, mai tanara si mai putin experimentata.  Nu erai tu cu adevărat, ci o variantă mult mai imatură a persoanei care ai devenit acumulând experiență. Nu te mai învinovăți pentru ceva care s-a întâmplat în trecut și care nu mai poate fi schimbat.  Spune acum – mă iert pentru fiecare greșeală pe care am făcut-o. Sunt o persoană bună în totalitate și voi avea un viitor minunat. Dacă ai rănit pe cineva și încă te mai simți jenată în legătură cu asta, poți merge la acea persoana sau îi poți scrie în scopul de a-i cere scuze. Indiferent de reacția sa, pozitivă sau negativă, simplul fapt că te-ai căit sau că ți-ai exprimat regretul te va elibera pentru a putea merge mai departe.

EXERCIȚII PENTRU ACCEPTAREA TRECUTULUI 

Iată câteva exerciții care te pot ajuta să  înțelegi mai bine experiențele din viața ta și acțiunile celorlalți oameni.

Exercitiul nr. 1

Mergi mai departe!

În ce domenii ale vieții tale ești încă furios și plin de resentimente, deoarece învinovățești și astăzi pe cineva pentru ceva ce a făcut sau nu? Ia o coală de hârtie, notează ce ai învățat din acea experiență, asumă-ți responsabilitatea și continuă-ți viața.

 

Exercițiul nr. 2

Nu supraestima oamenii

Nu poți controla capacitatea altora de a iubi, de a dărui și a înțelege. Acceptă faptul că se străduiesc și apreciază ceea ce reușesc să facă, în loc să îi critici pentru ceea ce nu reușesc să facă. Următorul exercițiu te va ajuta să simți mai multă iubire și recunoștință fața de cei care te înconjoară: părinți, frați, copii, prieteni și parteneri intimi.

Scrie în partea de sus a unei foi numele unei persoane din viața ta (câte un nume pe fiecare f
oaie).

Trasează apoi două axe perpendicular, împărțind-o în 4 sectoare.

Pe primul rând al sectorului din stanga, sus, scrie – Ce-mi place la tine și dedesubt enumeră tot ceea ce-ți place la persoana al cărei nume l-ai notat. Începe  fiecare rând cu “îmi place…” . Scrie tot ce-ți trece prin minte și se potrivește cu această secțiune.

În sectorul din dreapta sus scrie – Ce am decis să accept la tine. În acest sector înșiră tot ce nu-ți convine la acea persoană, dar ai decis să accepți și să iubești. Începe fiecare rând cu “am decis să accept că …”. Scrie toate acele lucruri pe care inițial ți-ai fi dorit să le schimbi la acea persoană.

În sectorul din stânga, jos, scrie –  Ce mi-ar lipsi fără tine. În acest sector enumeră toate experiențele de care nu ai fi avut parte dacă persoana respectivă nu ar fi fost prezentă în viața ta. Începe fiecare rând cu “Mi-ar fi lipsit…”. Unele dintre chestiunile menționate în sectorul acesta s-ar putea să coincidă cu cele din primul sector, dar n-are importanță.

În sectorul din dreapta jos, scrie – Ce-aș dori să-ți amintești din relația noastră. Acest sector este foarte important . Aici trebuie să începi cu sfârșitul, punând pe hârtie viziunea asupra relației respective, pe măsura ce înaintați împreuna în timp.Începe fiecare rând cu: Ce-aș dori să-ți amintești despre mine (noi) este…

În această secțiune nu te referi doar la evenimente déjà petrecute, ci încerci să anticipezi relația în evoluția ei.

Recitește acum toată pagina. Observă ce-ți place la persoana respectivă, ce ai decis să accepți la ea, ce ți-ar lipsi în absența ei și ce-ai vrea ca ea să nu uite din relația voastră. Acest exercițiu te ajută să-i accepți mai ușor pe cei din jurul tău, luând în consideratie scopul final și trecând peste micile încercări care odnioară ți se păreau enorme.

Fă acest exercițiu pentru fiecare persoană din viața ta

Exercitiul nr.3

Decide-te să fii fericit!

Decide astăzi că vei fi o persoană fericită pe deplin. Apoi întreabă-te „Care sunt lucrurile din viața mea care mă fac nefericit sau mă stresează?” Indiferent care va fi răspunsul tău, construiește un plan ca să rezolvi și să elimini aceste cauze.

Astăzi mă simt mai puternic și mai pregătit pentru că…

Am câștigat pentru că….

Voi sărbători această zi pentru că…

spot_img

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

spot_img
spot_img
spot_img
- Produs în Sibiu- campaniespot_img
Ultimele știri

Scumpirea alimentelor este tot mai resimțită de est-europeni

Criza rezultată în urma războiului din Ucraina duce la creșteri uriașe de prețuri în majoritatea magazinelor din Europa. Totuși,...
spot_img

Știri pe același subiect